NIO heeft vandaag hun jaarlijkse NIO DAY gehouden, een dag waar de belangrijkste ontwikkeling van het bedrijf voor het nieuwe jaar worden voorgesteld. De meeste aandacht gaat natuurlijk naar hun nieuwste vlaggenschip: de NIO ET9.
Foto’s © NIO
De NIO ET9 is een grote wagen en dat mag je letterlijk nemen met een lengte van 5,3 meter. De wagen beschikt niet over één, maar drie LiDARs die het ‘autonoom-rijden’ in goede banen moet leiden. Daarnaast moet deze luxe EV de strijd aangaan met andere topmerken als Merces, BMW en zelfs Rolls-Royce. De ET9 beschikt over vier comfortabele zetels, werktafels voor de passagiers op de achterbank en een mini-koelkast. Ook langs buiten schreeuwt deze EV ‘luxe’. Zo bewegen de wiellogo’s net zoals bij een Rolls-Royce niet, waardoor het logo altijd zichtbaar blijft. Daarnaast beschikt de wagen over een actieve spoiler die het geheel een sportieve look aanmeet. De achterwielen sturen maximaal mee om de draaicirkel zo klein mogelijk te worden.
Snelladen aan 600 kW
Waar Tesla de laatste wat minder innoverend is, maakt NIO meer dan goed. Zo is deze ruime SUV voorzien van 23″ banden. De naafdoppen met logo blijven dan weer altijd zichtbaar zoals bij een Rolls-Royce. Maar waar NIO echt in uitblinkt, is zijn laadtechnologie. Met hun batterijwissels zijn ze al uniek in Europa, maar daar doet het merk nu nog een schepje bovenop. Het merk ontwikkelde een 900 V platform, uniek in de wereld. Dankzij de hoog-voltarchitectuur is snelladen mogelijk aan maar liefst 600 kW! Zo is de batterij van 120 kWh in een oogwenk volgeladen. Na 5 minuten laden kan je al 255 km verder rijden, althans als je een laadpaal vindt die dit vermogen kan leveren. Twee elektromotoren moeten de wagen van de nodige kracht voorzien. Samen leveren ze 520 kW of 697 pk.
Actieve ophanging door ClearMotion
Zoals het NIO betaamt beschikt de NIO ET9 over de nieuwste technologie uit autoland. Zo werkt het bedrijf samen met ClearMotion, een Amerikaanse Start-up die de actieve ophanging bouwt. Het systeem werkt nauw samen met de vele camera’s die de wagen rijk is. Zo zouden “de bewegingen in de auto met 75% verminderd worden vergeleken met de beste technologie die vandaag op de markt is”, vertelde Zak Anderson, oprichter van ClearMotion bij persbureau Reuters. Daarnaast kan het onderstel tot 5 kW aan stroom regeneren tijdens het inveren.
De NIO ET9 gaat eind 2024 in productie. De eerste leveringen worden begin 2025 verwacht. Of de wagen ook naar Europa komt is op dit ogenblik nog niet geweten. De prijs in China bedraagt 0.8 miljoen RMB, omgerekend zo’n 112.000$.
Laadpaal en battery swap station 4.0
Naast de NIO ET9 stelt NIO ook een update van hun laadpalen en battery swap stations voor. De autoconstructeur lanceert in 2024 al de vierde generatie van beide producten. Hun Power Charger 4.0 kan een vermogen leveren tot 640 kW. Hiermee brengen ze meteen de technologie die nodig is om hun nieuwe magen optimaal te gebruiken. Daarnaast krijgen de zogenaamde batterijwisselstations van het merk een nieuwe upgrade. Vanaf april 2024 gaat het merk in China 1.000 modules bouwen. Elk daarvan beschikt over 23 batterijen en kan tot 480 swaps per dag, ofwel 1 elke 3 minuten uitvoeren.