Range Rover is al jaren een van de populairste aanbieders van SUV’s op de markt. Het merk staat bekend om zijn combinatie van luxe, comfort en prestaties. Maar hoe zit het met de duurzaamheid? De nieuwe Range Rover Sport, ondertussen al de derde generatie, belooft een milieuvriendelijker alternatief te bieden, dankzij zijn plug-in hybride aandrijving. Maar moeten we hierdoor inleveren op andere vlakken? Wij namen de proef op de som en testten de Range Rover Sport P510e op verschillende terreinen.
Een salon op vier wielen
Het eerste wat opvalt aan de vernieuwde Range Rover Sport is het interieur. Het is alsof je instapt in een rijdend salon, met comfortabele zetels, mooie materialen en een echt premium gevoel. Je voelt je meteen koning op de weg! Het interieur is muisstil, dankzij het dubbele glas dat het geluid van buitenaf isoleert en de noise canceling in de kopsteunen. De luchtvering zorgt dan weer voor een zeer zachte rit. Het voelt alsof je over het wegdek zweeft.
Het interieur is ruim en praktisch, met voldoende plaats voor vijf of zelfs zeven personen als je kiest voor de optionele derde zitrij. De koffer heeft een inhoud van 647 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.860 liter als je de achterbank neerklapt. De kofferklep is elektrisch bedienbaar en heeft een handige handsfree functie. Het dashboard is dan weer modern en overzichtelijk, met een digitaal instrumentenpaneel en een groot aanraakscherm. De afwerking is van hoog niveau, met leder, hout en aluminium accenten.
Aan de buitenkant is de SUV best bruut te noemen. “Ik wil voorbij, uit de weg!” schreeuwt de Range. Je steekt ruim boven het andere verkeer uit. Dit wil je als voorligger liefst zo snel mogelijk uit je achteruitkijkspiegel weg hebben.
Een slim infotainment systeem
Een ander pluspunt van de nieuwe Range Rover Sport is het vernieuwde infotainment systeem. Het werkt snel en intuïtief, en ondersteunt draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Zo kun je je smartphone makkelijk verbinden met het grote touchscreen en je favoriete apps gebruiken. Het navigatiesysteem is handig, gezien het je de dichtstbijzijnde laadpalen voor de beperkte elektrische batterij toont. Bovendien zijn er nog fysieke knoppen voor de klimatisering, zodat je niet steeds op het scherm moet tikken. De menu’s zijn duidelijk en je kunt er niet in verdwalen.
Het infotainment systeem biedt tal van andere functies, zoals een wifi-hotspot, een head-up display, een draadloze oplader voor je gsm, een Meridian-geluidsinstallatie, een achteruitrij- en een 360-graden camera. Het systeem is verbonden met de cloud, waardoor je toegang hebt tot online diensten, zoals weer, verkeer, nieuws en entertainment. Tenslotte kunnen ook de passagiers op de achterbank genieten van een uitgebreid infotainmentsysteem met twee schermen op de voorstoelen gemonteerd. Zelfs een PlayStation aansluiten is mogelijk dankzij de HDMI-ingangen en 230 V stekker.
Een minder stedelijke SUV
De Range Rover Sport is echter niet perfect. Een van de nadelen is dat hij door de grootte van de wagen minder geschikt is voor in de stad. Zelfs met de meedraaiende achterwielen, die de draaicirkel verkleinen, is het soms moeilijk om te parkeren of te manoeuvreren in smalle straten. Dit is een auto die echt gemaakt is voor op de “boerenbuiten”, waar je kunt genieten van het landschap en de rust. Een ander minpunt is de nutteloze grootlichtassistent, die bij ons te vaak knipperde en andere bestuurders verblindde. Daarnaast vonden we de elektrische regeneratie te zwak, waardoor we de batterij niet optimaal konden opladen tijdens het rijden. Er is geen extra regeneratie stand, waarbij je de auto kunt afremmen op de elektromotor en zo meer energie kunt recupereren.
Daarboven is deze Range Rover niet goedkoop. De Autobiography P510e-versie, waarmee wij reden, heeft een zescilinder benzinemotor en kost minstens 141.300 euro. Daar komen nog de nodige opties bij, die de prijs al snel doen oplopen.
Een krachtige offroad machine
De Range Rover maakt echter veel goed met zijn prestaties. Het is een snelle SUV, met 510 pk en 700 Nm koppel. De zescilinder benzinemotor klinkt fijn en levert veel vermogen. De elektrische motor zorgt dan weer voor een extra boost en een soepele overschakeling. Je merkt nauwelijks wanneer de auto wisselt tussen beide motoren. De batterij heeft een bruto capaciteit van 38,2 kWh, waarmee je gemiddeld 80 tot 90 km kunt rijden op een volle lading. Je kunt de batterij snel opladen aan een DC-laadpaal van 50 kW AC laden is mogelijk aan 22 kW. Het verbruik is redelijk, met 8,2 liter per 100 km. Zeker als je weet dat deze wagen maar liefst 2,8 ton weegt. Range Rover weet als geen ander dit gewicht te maskeren door een perfect afgesteld luchtvering.
Maar waar de Range Rover echt schittert, is offroad. Dit is een auto die gemaakt is om elk terrein te trotseren, dankzij de meerdere systemen die je kunt instellen. Zo heb je onder andere blokkeerbare differentiëlen, een automatisch terreinrespons systeem en een luchtvering die de bodemvrijheid kan verhogen. De auto kan door diep water rijden, tot 90 cm. Wij hebben de wagen getest op modder en zand, en hij stelde ons nooit teleur. De Range Rover Sport is dus een echte allrounder, die zowel op de weg als in het veld kan imponeren.
Conclusie
De 2023 Range Rover Sport is een indrukwekkende SUV, die luxe, comfort en prestaties biedt. Hij is duurzamer dan zijn voorgangers, dankzij de plug-in hybride aandrijving. Hij is echter niet ideaal voor in de stad, en heeft nog enkele verbeterpunten op het gebied van elektrische regeneratie en de systemen er rond. Maar als je op zoek bent naar een salon op wielen, die je ook kunt gebruiken voor avontuurlijke uitstapjes, dan is deze vernieuwde Range Rover Sport een uitstekende keuze. Wel is deze wagen fiscaal minder interessant door het wegvallen van de voordelen sinds juli 2023. Wij kijken alvast uit naar de volledig elektrische variant die binnenkort op het toneel verschijnt.
|
|