Dakar Rally: Sainz leidt na chaotische eerste helft van marathonetappe, Peterhansel verliest hoop op eindzege

DoorMatthias Hautekiet

11 januari 2024
Carlos Sainz (ESP) and Lucas Cruz (ESP) of Team Audi Sport race during stage 06 of Rally Dakar 2024 in Shubaytah, Saudi Arabia on January 11, 2024 // © Red Bull Content Pool //

De Dakar Rally kende vandaag een van de meest uitdagende en onvoorspelbare etappes in zijn geschiedenis. Voor het eerst sinds 1978 moesten de deelnemers een marathonetappe afleggen, waarbij ze geen assistentie kregen van hun teams en zelf hun voertuigen moesten onderhouden. De etappe bestond uit twee delen, met een verplichte rustpauze vanaf 16 uur. De totale afstand bedraagt 572 kilometer, verdeeld over twee dagen.

Foto © Red Bull Content pool

De etappe begon al meteen met drama voor de favorieten. Nasser Al-Attiyah, de winnaar van de etappe van gisteren, startte vandaag als eerste, maar had moeite met de navigatie. De motoren reden namelijk een andere route dan de auto’s, waardoor er geen sporen waren om te volgen. De Qatarees verloor al snel veel tijd en eindigde uiteindelijk op de zevende plaats. Nog erger verging het Yazeed Al-Rajhi, de leider in het algemeen klassement. De Saoediër was betrokken bij een zware crash na 51 kilometer en moest de wedstrijd staken.

De grote winnaars van de dag waren de Audi’s, die gisteren een slimme tactiek hadden toegepast. Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel en Mattias Ekström lieten zich gisteren wat terugzakken in het veld, om vandaag wat later te kunnen starten. Zo konden ze profiteren van de sporen van hun voorliggers en minder risico nemen. Het trio reed de eerste 225 kilometer in de top vijf, met Sainz aan de leiding.

Problemen bij Peterhansel

Het geluk van Audi was echter van korte duur. Na 225 kilometer kreeg Peterhansel, de recordhouder met 14 eindzeges in de Dakar Rally, te kampen met mechanische problemen. Hij verloor meer dan twee uur en zag zijn kansen op een vijftiende titel in rook opgaan.

We hadden een lekke band en het hydraulische kriksysteem begon te haperen. We hebben geen handkrik, dus we hebben geen idee hoe we het wiel moeten verwisselen. Door de schade aan het hydraulische systeem ben ik de stuurbekrachtiging kwijt en ik weet niet hoe we het gaan redden.

Stéphane Peterhansel – Team Audi Sport

De andere twee Audi’s hadden meer geluk en wisten hun leiderschapspositie de hele tijd te behouden. Sainz en Ekström bereikten als een van de enige rustpunt F. Ze worden gevolgd door Guerlain Chicherit (Overdrive), Martin Prokop (Orlen Jipocar Team), Giniel de Villiers (Toyota) en Al-Attiyah (Toyota).

Sainz topt de voorlopige tijdsaanduiding en had een voorsprong van bijna 16 minuten op zijn teamgenoot Ekström. Morgenochtend klokslag 7 uur lokale tijd zullen de rijders de resterende kilometers van deze 48 uren marathon verder afleggen. Benieuwd of we morgen opnieuw een heus slagveld krijgen.

Tenslotte willen we nog even herhalen dat u gedurende de volledige Dakar Rally kans maakt om een Lego® Technic Audi RS Q e-tron te winnen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be