Pascal Wehrlein (Porsche) heeft de eerste E-Prix van het tiende seizoen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap gewonnen. Sébastien Buemi (Envision) en Nick Cassidy (Jaguar) mogen mee op het podium van de Mexico City E-Prix. Stoffel Vandoorne (DS) wordt achtste. Er zijn meer dan 40.000 fans aanwezig op de Autódromo Hermanos Rodríguez.
Foto © Formula E
De 2024 Mexico E-Prix was er eentje met weinig actie. Pascal Wehrlein had meteen een goede start. Achter hem volgt het veld rustig zonder veel inhaalbewegingen. De eerste echte actie van de race is wanneer Nico Müller (Abt Cupra) en Antonio Felix da Costa (Porsche) contact maken in de vierde ronde. Müller zakt naar de achterkant van het veld, da Costa moet even verderop zijn wagen aan de kant parkeren. Net daarvoor kwam ook Müllers teamgenoot Lucas di Grassi (Abt Cupra) in de problemen. Di Grassi raakt de muur na problemen met de remmen en stuurt zijn wagen naar de pitstraat. Ondertussen wisselen Buemi en Wehrlein van plaats bij het nemen van hun eerste attack mode.
Er lijkt een vloek te rusten op Robin Frijns (Envision) in Mexico. Net zoals vorig jaar kan Frijns de race niet uitrijden. De Nederlander verliest de controle over de wagen wanneer hij Mortara (Mahindra) voorbij gaat. Hij eindigt in de TECHPRO’s bij het uitkomen van het stadion. Robin is ongedeerd, maar moet zijn FE-wagen gehavend achterlaten. Het voorval brengt de safety car op de baan.
Wehrlein terug op kop
Bij de herstart neemt Wehrlein meteen de leiding over van Buemi. Daarna gaat het even verder in een treintje, waar we weinig tot geen actie zien. Halverwege de race gaat Nick Cassidy voorbij Maximilian Günther. Pas in de laatste drie rondes komt het gevecht pas echt op gang tussen de rijders van plaats zes tot en met veertien. Alle rijders rijden dicht op elkaars achtervleugel en proberen hun positie te verdedigen. Veel wordt er echter niet meer ingehaald. Wehrlein wint de eerste race van het seizoen en de vijfde uit zijn FE-carrière. Al is het nog afwachten of hij die gouden beker mag houden. De FIA heeft namelijk een onderzoek geopend voor een mogelijke inbreuk op het technisch reglement. Naar goede Formula E gewoonten, wordt dit pas na de race onderzocht.
Sérgio Sette Câmara (ERT) kwam vandaag niet aan de start. Câmara was op weg naar de grid, maar werd onderweg getakeld na technische problemen.
Het kampioenschap
Met de Mexico E-Prix verreden staat Wehrlein aan de leiding van het kampioenschap. De Porsche-rijder heeft, dankzij zijn pole positie, 28 punten achter zijn naam staan. Buemi en Cassidy volgen met 18 en 16 punten. Stoffel Vandoorne staat achtste met 4 punten. Dat zijn er al drie meer dan na de eerste race een jaar geleden.
Porsche leidt ook het teamkampioenschap met 28 punten. Jaguar zit hen op de hielen (26 punten). Envsion staat derde (18 punten). Stellantis rondt de top vijf af, met Maserati en DS op plaats vier en vijf. Beide teams hebben 12 punten.
De teams krijgen nu twee weken de tijd om hun software en strategie te optimaliseren. Op 26 januari gaan we opnieuw racen. Dan trekt het elektrische wereldkampioenschap naar Saoudi Arabië voor een heuse double header in Diriyah.