Het Autosalon van Brussel, een jaarlijkse traditie voor veel autoliefhebbers, ging dit jaar niet door. In plaats daarvan organiseerde 402 Automotive een alternatieve beurs, de Brussels Auto Show. Maar was dit wel een waardige vervanger? Onze redactie ging een kijkje nemen en kwam terug met een teleurstellend verslag.
Foto’s © BAS
Op 26 mei 2023 kondigt FEBIAC aan dat er in 2024 geen Autosalon zou plaatsvinden. De automobielfederatie nam de beslissing nadat D’Ieteren, invoerder van onder meer Audi, Cupra en Volkswagen, zich had teruggetrokken. Doordat ook Mercedes, Volvo en Jaguar Land Rover zich eerder al terugtrokken, werd de 95% merkrepresentatie niet meer bereikt. Het had volgens FEBIAC dus weinig zin om het Autosalon van Brussel te laten doorgaan.
Amper twee weken later kwam het nieuws dat 402 Automotive tijdens diezelfde periode een Brussels Auto Show, kortweg BAS, zou organiseren. In het persbericht stond te lezen dat dit nieuwe “autosalon” gepromoot zou worden als Europese Autoshow. Naast aandacht voor super- en hypercars, autosport en performance cars, zou er ook extra aandacht naar de presentatie van diverse automerken gaan. Ondermeer Nissan, Renault en Stellantis, zo’n 30 merken in totaal, toonden interesse om er aanwezig te zijn met een stand. De consument zou dus nog steeds de kans krijgen om de nieuwste modellen te kunnen aanschouwen. Alleen haakten het merendeel van de merken af na een prospectie op een van de andere evenementen van 402 Automotive. De organisatie staat er immers bekend om, om ware ’tuning salons’ te organiseren. Automerken die volop aan het investeren zijn in een elektrische toekomst willen niet geassocieerd worden met dit soort events. Van die 30 geïnteresseerden stonden enkel Fisker en MG er met een stand. Merken als KIA, BYD en Volvo stonden met 1 wagen in de grote lege expo-hallen als finalisten van de 2024 auto-van-het-jaar verkiezing.
Wat was er dan wel te zien?
Bij het opengaan van de deuren bleek dat een deel van het ’tuningsalon’ nog opgebouwd moest worden. Verder ogen de hallen leeg. De wagens staan zo ver uit elkaar dat dezelfde beurs in de helft van de expohallen zou kunnen doorgaan. Het oogt allemaal rommelig en chaotisch. Zo ook de car-catwalk waar hypercars om ter luidst hun uitlaat laten knallen. Misschien leuk voor de echte petrolheads, maar voor zij die een kaartje kochten in de hoop een nieuwe wagen te kunnen kopen waren eraan voor de moeite. Naast een hoop rommel die je eerder op een parking van de Euroshop verwacht op zondagochtend, zijn er ook enkele exclusieve hypercars en oldtimers te zien. Alleen staat alles zo door elkaar dat het lijkt of ze gewoon alles op één hoop hebben gegooid. De wagens staan er ook gewoon, zonder enige informatie. Zo ook de filmwagens. Zijn dit echte gebruikte auto’s uit films of zijn het replica’s? Niemand die het weet. Het Belgische Leger pakte dan weer een halve hal op zichzelf in. Ze stonden er met enkele van hun monsterlijke grote trucks en gevechtsvoertuigen. Zelfs een F16 waarin je plaats kunt nemen, onbreekt niet.
Wanneer de influencers hun intrede doen, wordt het wel duidelijk waarom mensen komen. Een grote hoop kinderen staat te schreeuwen rond hun favoriete TikTok-sterren als POG en Enzo Knol. Alleen merken we ook heel wat teleurgestelde bezoekers op. Een deel van hen had namelijk tickets gekocht voor een “autosalon” zoals eerst aangekondigd. De Brussels Auto Show telde volgens de organisatie zo’n 122.000 bezoekers. Dat is nog niet de helft van wat een het Brussels Autosalon een jaar eerder mocht ontvangen.
Tenslotte kondigt 402 Automotive aan dat de volgende editie van de Brussels Auto Show van 15 tot en met 19 januari 2025 zal plaatsvinden. De vraag is of ze dan nog genoeg tickets zullen verkopen om rendabel te kunnen zijn, want nu kwamen ze net uit de kosten.