Tien jaar na de succesvolle lancering gaat de Porsche Macan zijn tweede modelgeneratie in, ditmaal volledig elektrisch en met een vermogen tot 470 kW (639 pk). De nieuwe Macan levert de prestaties van een sportwagen, is snel te laden met een laadvermogen tot 270 kW en heeft een rijbereik tot 613 kilometer (WLTP)*. Dankzij het tijdloze ontwerp en kenmerkende Porsche-prestaties voldoet de nieuwe Macan aan de eisen van Porsche-klanten die voor een SUV kiezen.
“Met deze volledig elektrische Macan willen we het sportiefste model in dit segment bieden”, verklaart Jörg Kerner, Vice President Product Line Macan. Porsche gebruikt exclusief de nieuwste generatie permanent synchroonmotoren (PSM) op de voor- en achteras voor efficiëntie en optimale reproduceerbaarheid van het vermogen. De cijfers staan garant voor E-Performance op topniveau. In combinatie met de Launch Control levert de Macan 4 tot 300 kW (408 pk) aan vermogen, terwijl de Macan Turbo 470 kW (639 pk) genereert. Het maximumkoppel bedraagt respectievelijk 650 en 1.130 Nm. Daarbij accelereert de Macan 4 in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u; de Macan Turbo heeft daar slechts 3,3 seconden voor nodig. De modellen behalen een topsnelheid van 220 en 260 km/u.
Accu van 100 kWh
De elektromotoren in de nieuwe Macan putten hun energie uit een lithium-ion batterij die in de bodem ligt verzonken. Het accupakket heeft een bruto capaciteit van 100 kWh, waarvan tot 95 kWh actief te gebruiken is. Het gecombineerde WLTP-bereik bedraagt maximaal 613 kilometer* in de Macan 4 en 591 kilometer* (WLTP) in de Macan Turbo. De hoogvoltage-batterij is een centraal onderdeel van het nieuw ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE), dat vertrouwt op een 800-volt architectuur.
Bij snellaadstations met een vermogen van 800 volt kan de nieuwe Macan DC-laden met een capaciteit tot 270 kW. In ongeveer 21 minuten tijd is de batterijcapaciteit te verhogen van 10 tot 80 procent. Bij 400-volt laadstations maakt een hoogspanningswisselaar in de batterij zogenaamd bankladen mogelijk door de 800-volt batterij effectief te splitsen in twee batterijen, elk met een nominale spanning van 400 volt. Dit maakt efficiënt laden bij een capaciteit tot 135 kW mogelijk, zonder het gebruik van een extra hoogvoltage-booster. AC-laden kan met maximaal 11 kW thuis via een wallbox. Tijdens het rijden kan tot 240 kW aan energie worden teruggewonnen via de elektromotoren.
Eerste Macan met achterasbesturing en 2-kleppen-dempers
De nieuwe Macan is ontwikkeld met een sterke focus op rijdynamiek die onlosmakelijk bij een Porsche hoort. “Dankzij de sportieve zithouding, het lage zwaartepunt, de rijdynamiek en stuurprecisie geeft de nieuwe Macan je een echt sportwagengevoel”, legt Jörg Kerner uit. Zowel de Macan 4 als de Macan Turbo heeft vierwielaandrijving. De twee elektromotoren worden bijna in realtime aangestuurd via de boordelektronica. Het elektronisch geregelde Porsche Traction Management (ePTM) werkt ongeveer vijf keer sneller dan een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem en kan binnen 10 milliseconden reageren op wielslip. Bovendien wordt de verdeling van de vierwielaandrijving aangestuurd door het rijprogramma dat is geselecteerd. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras, draagt ook bij aan de grip, rijstabiliteit en het beheersen van zijwaartse bewegingen van de Macan Turbo.
Modellen van de Macan met luchtvering – standaard op de Turbo – zijn uitgerust met het elektronische dempingssysteem Porsche Active Suspension Management (PASM). Dit systeem is optioneel te combineren met het chassis met standaard stalen veren. PASM beschikt nu ook over dempers met 2-kleppen-technologie. Dankzij de uitgebreidere instellingen van de demper resulteert dit in een breder spectrum tussen comfort en prestaties en deze technologie maakt de verschillen tussen de rijprogramma’s nog beter voelbaar. Voor het eerst heeft de Macan optioneel achterasbesturing, met een maximale stuurhoek van vijf graden. Dit zorgt voor een kleine draaicirkel van slechts 11,1 meter. Dat is niet alleen handig bij het manoeuvreren in de stad, maar zorgt ook voor een uitzonderlijke rijstabiliteit op hogere snelheden.
Sportieve verhoudingen en coupé-achtige lijnen
Dankzij de scherpere proporties en het Porsche Design DNA ogen de nieuwe Macan-modellen sportief en dominant. “De nieuwe elektrische Macan is duidelijk herkenbaar als Porsche”, zegt Michael Mauer, Vice President Style van Porsche. “De klassieke Porsche-lijnen zijn verder ontwikkeld en optimaal aangepast aan de uitdagingen van een elektrische auto. Het ontwerp maakt het duidelijk: ook in elektrische vorm blijft de Macan dé sportwagen in zijn segment.“
De hellingshoek van de motorkap en de forse wielkasten geven de compacte SUV (4.784 mm lang, 1.938 mm breed en 1.622 mm hoog) dynamische looks, zelfs als hij stilstaat. De nieuwe Macan is uitgerust met velgen tot 22 inch met verschillende bandenmaten. De koplampen zijn verdeeld in twee delen: de vlakke bovenste lichtunit met vierpits dagrijverlichting benadrukt de breedte van de auto. De hoofdlichtmodule met optionele matrix LED-technologie is lager in de neus gepositioneerd. De kenmerkende Porsche flyline vormt één geheel met de vlakke achterruit. In combinatie met de portieren zonder raamomlijsting en kenmerkende sideblades resulteert dit in een gestroomlijnd, sportief ontwerp. Het Porsche-logo bevindt zich nu in het midden van de 3D-lichtstrip.
Porsche heeft de aerodynamica geoptimaliseerd voor een grotere range, mede dankzij het gebruik van Porsche Active Aerodynamics (PAA) en een aantal andere gerichte maatregelen. Met een Cw-waarde van 0,25 is de nieuwe Macan één van de meest gestroomlijnde SUV’s op de markt. Het PAA-pakket bestaat uit de adaptieve achterspoiler, actieve koelkleppen op de luchtinlaten en flexibele afdekkingen op de compleet afgedichte onderzijde. De gehele voorzijde is gebaseerd op de klassieke designtaal van Porsche en zorgt daarnaast voor verbeterde aerodynamica.
Twee bagageruimtes en vergrote interieurruimte
De nieuwe Macan is een prestatiegerichte SUV met een grote bruikbaarheid voor alledag, een hoogwaardige uitrusting en veel ruimte voor de inzittenden en hun bagage. De elektrificatie van de Macan zorgt voor een grotere bagageruimte. Afhankelijk van het model en de uitrusting meet de bagageruimte achter de achterbank tot 540 liter. Daarnaast is er de ‘frunk’, een tweede bagageruimte onder de voorklep met een capaciteit van 84 liter. Als de rugleuning van de achterbank volledig is neergeklapt, neemt de capaciteit van de bagageruimte toe tot zelfs 1.348 liter. De Macan kan maximaal 2.000 kg trekken.
Afhankelijk van het model en de uitrusting zitten de bestuurder en de voorpassagier nu tot 28 mm lager dan voorheen, terwijl de achterpassagiers tot 15 mm lager zitten en meer beenruimte hebben. Het interieur is onmiskenbaar Porsche. Naast moderne digitale gebruikersinterfaces zijn er ook specifieke analoge bedieningselementen, zoals op de luchtroosters en de bediening van de airconditioning. Voor een aantal onderdelen in het interieur van de nieuwe elektrische Macan heeft Porsche ecologische materialen gebruikt.
Verder is de uitgerust met het nieuwste display- en bedieningsconcept met maximaal drie schermen. Voor het eerst kan de passagier via een eigen optioneel 10,9″ scherm voertuiginformatie bekijken, instellingen aanpassen op het infotainmentsysteem of videocontent streamen terwijl de auto rijdt. De Porsche Driver Experience omvat nu bovendien een head-up display met augmented reality-technologie. Het infotainmentsysteem is gebaseerd op het Android Automotive OS. Het standaard Porsche Communication Management (PCM) in de nieuwe Macan tilt de rekenkracht naar een nieuw niveau. Zo suggereert de ‘Hey Porsche’ spraakassistent in een oogwenk bijvoorbeeld routes, inclusief laadstops. In het nieuwe Porsche App Centre kunnen passagiers rechtstreeks toegang krijgen tot populaire apps van externe providers en deze rechtstreeks in de Macan installeren.
Vanaf de 2e helft van 2024 in de showroom
Sinds 2014 heeft Porsche wereldwijd meer dan 800.000 exemplaren van de Macan geleverd. Dat succesverhaal wordt nu voortgezet met deze volledig elektrische opvolger, die netto koolstofneutraal wordt geproduceerd in de Porsche Plant Leipzig. De nieuwe modellen zullen in de loop van de tweede helft van het jaar aan de eerste klanten worden geleverd. De prijzen inclusief btw en met landspecifieke uitrusting beginnen in België bij € 88.100 voor de Macan 4 en € 120.700 voor de Macan Turbo.
(persbericht)