Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar maandag klokslag 13 uur ging het e-loket voor de aanvraag van een premie van 5.000 euro voor een elektrische wagen eindelijk open. Vijf dagen later ontving de Vlaamse Overheid al zo’n 2.733 vragen. Hiermee is al de helft van de voorziene 26 miljoen opgebruikt.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken had zich voorbereidt op een mogelijke stormloop op de premie, maar die bleef uit. Op maandag ontving de overheid zo’n 2.053 aanvragen van particulieren, vzw’s en aanbieders van deelauto’s. In de vier dagen die hierop volgen nog eens 629 aanmeldingen. Alles opgeteld komen we zo uit op 2.733 aanvragen. Het grootste deel van die aanvragen, 2.604 om precies te zijn, zijn afkomstig van particulieren. Zij registreerden 2.224 nieuwe elektrische wagens en 380 tweedehandswagens. Daarnaast ontving de overheid 56 aanvragen van aanbieders van autodeelsystemen, goed voor 80 nieuwe en 16 tweedehandswagens. Tenslotte werden er nog 22 aanvragen van vzw’s en stichtingen geregistreerd, dit voor 30 nieuwe en 3 tweedehandswagens.
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
“Tijdens de eerste vijf dagen werden er bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken 2733 voertuigen aangemeld voor een premie door 2682 verschillende aanvragers. Aanbieders van autodeelsystemen en vzw’s en stichtingen kunnen meerdere voertuigen aanmelden. Met deze maatregel uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan, willen we de vergroening van het Vlaamse wagenpark een boost geven. Sinds de aankondiging van de Vlaamse premie is ook een daling van de prijzen van elektrische wagens duidelijk merkbaar.”
Als alle aanvragen goedgekeurd worden, heeft de overheid al 11.670.000 euro neergeteld voor nieuwe wagens en 1.197.000 euro voor tweedehands wagen. Omgerekend is zo al bijna de helft (12.867.000 euro) van het budget van 26 miljoen euro uitgegeven. Gezien een stormloop uitblijft, hebben potentiële aanvragers dus zeker nog tijd om hun premie aan te vragen. Als uiteindelijk blijkt dat die 26 miljoen euro onvoldoende is, dan moet ministers Peeters op zoek naar bijkomende fondsen uit haar eigen begroting.
Hoe moet het nu verder met de premie?
Een aanvraag voor de Vlaamse premie voor de aankoop van een zero-emissievoertuig kan nog tot het einde van 2024. Op de verwerking en goedkeuring van de aangevraagde premie is het nog even wachten. De volgende stap die de overheid nog moet nemen is de publicatie van de rekelgeving in het Belgisch Staatsblad. Van zodra deze genomen is, worden alle aanvragers op de hoogte gebracht en gevraagd om hun dossier te vervolledigen. Zo moeten kopers een kopie van hun factuur, de betaalbewijzen en een kopie van het inschrijvingsbewijs toevoegen aan hun aanvraag. Ondertussen maakt de overheid zich sterk dat niet alle aanmeldinge aanleiding zullen geven tot een premie: “We hebben er nu nog geen zicht op, maar vermoedelijk voldoen een aantal aanmeldingen niet aan de voorwaarden, zijn sommige niet goed ingevuld, dubbele aanvragen…”.
Een overzicht van alle regelgeving vind je hier terug.