We schreven er al over tijdens onze test met de Cupra Born, dit is een leuke en speelse EV, maar je hebt het gevoel dat er nog ruimte is voor meer vermogen. Cupra heeft duidelijk onze review gelezen, want het introduceert nu de Cupra Born VZ, een elektrische variant met sportieve aspiraties, gekenmerkt door 326 pk en 545 Nm koppel op de achterwielen. Dit model belooft een versnelling van 0 naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 200 km/u.
De Cupra Born VZ onderscheidt zich met minimale aanpassingen aan het koetswerk, gericht op het behouden van een sportief maar ingetogen uiterlijk. Het voertuig is uitgerust met bredere 20-inch velgen en krijgt nieuwe Cup Bucket-kuipstoelen, terwijl het stuur speciale paddles voor regeneratief remmen omvat.
Een significante verbetering is de grotere 79 kWh accu, die niet alleen ondersteunt bij snelladen tot 170 kW maar ook het rijbereik verhoogt naar 570 km volgens WLTP-normen. Dit is een toename van 20 km vergeleken met het voorgaande 77 kWh model. De Born VZ profiteert van een sportonderstel met een specifieke kalibratie voor veren, dempers, en stuurinrichting, naast dikker uitgevoerde stabilisatorstangen en verbeterde remmen. Cupra belooft ook een verbeterd remgevoel voor meer feedback tijdens het rijden.
Dit nieuwe model van Cupra, gepland voor lancering in het derde kwartaal van 2024, positioneert zich als een elektrische hot hatch die zowel kracht als duurzaamheid biedt. Met deze introductie komt Cupra in directe concurrentie met de aankomende VW ID.3 GTX, de Duitse tegenhanger in het segment van sportieve elektrische voertuigen. De Born VZ belooft een combinatie van prestaties en elektrische efficiëntie, gericht op een markt die steeds meer waarde hecht aan duurzame mobiliteitsoplossingen zonder in te boeten aan rijplezier.