Vorige maand pas werd de vernieuwde Porsche Taycan voorgesteld, maar vandaag stelt de Duitse autobouwer nog een krachtigere versie voor. De Porsche Taycan Turbo GT is meteen ook de krachtigste seriewagen die Porsche ooit bouwde. Met het Weissach pakket biedt de elektrische wagen een vermogen van maar liefst 1.108 pk en een maximumsnelheid van 305 km/u aan.
Porsche heeft het begrepen als het voor de elektrificatie van het merk gaat. Om ook de grootste ‘petrolheads’ te overtuigen om hun benzineslurpende 911 GT3’s te verruilen voor een elektrisch exemplaar, moet elektrisch rijden dezelfde ervaring kunnen bieden. Daarom stelt Porsche nu hun Taycan Turbo GT en Turbo GT met Weissach pakket voor. In beide versies van de elektrische Porsche Taycan wordt het standaardvermogen opgetrokken naar 789 pk. De Launch Control doet dat vermogen stijgen naar 1.034 pk. Daarnaast is er nog een soort “Overboost-functie”, waarmee beide modellen twee seconden lang 1.108 pk kunnen leveren. Het maximaal koppel ligt op 1.340 Nm.
Een deel van de technologie komt trouwens uit het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap, waar Porsche best succesvol te noemen is. De Porsche Taycan Turbo GT beschikt namelijk over een zogenaamde Attack Mode. Met druk op de knop krijgt de wagen 120 kW extra vermogen beschikbaar, dit gedurende tien seconden. Een aftelklok in het instrumentenpaneel geeft de resterende tijd van de boost aan.
Een nieuw record
De nieuwe Porsche Taycan Turbo GT met Weissach pakket werd door testrijder Lars Kern tot het uiterste gedreven op de Laguna Seca Raceway in Californië. Daar zette de Porsche-rijder op 23 februari een rondetijd van 1:27.87 neer. Nooit deed iemand er beter in een straatlegale wagen. Kort daarvoor trokken de man en zijn wagen ook al naar de Nürburgring. De man zette er in 2022 al een recordtijd neer in de Taycan Turbo S, maar doet daar nu nog eens 26 seconden vanaf. Zo is de Porsche Taycan Turbo GT met Weissach pakket slechts 2 seconden langzamer dan de Rimac Nivera. Die laatste heeft trouwens zo’n 1.914 pk. Logisch dus dat hij nog een stuk sneller is. De Turbo GT sprint in 2,3 seconden van 0 naar 100 km/u of 2,2 seconden met het Weissach pakket.
Een “lichtgewicht” Porsche Taycan
De snelle rondetijd is echter niet alleen te danken aan wat toegevoegd pk’s. Zo werd ook het gewicht met 75 kg gereduceerd vergeleken met de Taycan Turbo S. Porsche maakt hiervoor gebruik van onderdelen in carbon, lichtgewicht kuipstoelen en liet enkele comfort functies weg. Zo is onder meer de koffer nu manueel te openen. Bij het aanklikken van het Weissach pakket in de configuratie, daalt het aantal mogelijke inzittenden dan weer van vier naar twee, gezien de achterbank wordt vervangen door een rolkooi. Ook voegt deze extra aerodynamische onderdelen toe, zoals een nieuwe diffuser en een stevige adaptieve achterspoiler.
Wie een ritje wil maken met de nieuwe Porsche Taycan Turbo GT moet er wel wat voor over hebben. De prijzen voor beide modellen, met en zonder Weissach Pakket, beginnen op 255.300 euro. Voor de kleuren krijg je de keus uit zes opties, waarvan Pale Blue Metallic en Purple Sky Metallic gedurende één jaar exclusief op de Turbo GT te verkrijgen zijn.