Eindelijk: de nieuwe elektrische Audi Q6 en SQ6 e-tron voorgesteld

DoorMatthias Hautekiet

18 maart 2024
De Nieuwe Audi Q6 e-tron quattro in Plasma blue metallic.

We hebben er lang op moeten wachten, maar daar zijn de eerste nieuwe elektrische Audi’s. De nieuwe Q6 en SQ6 e-tron zijn de eerste wagens van het merk die de nieuwe designstijl volgen. Bovendien staan deze EV’s op het nieuwe PPE-platform dat Porsche en Audi samen ontwikkelden.

De voorstelling van de Audi Q6 en SQ6 e-tron liepen bijna twee jaar vertraging op, maar worden nu eindelijk voorgesteld aan het grote publiek. Alleen moet je toch al op de details beginnen te letten, wil je echt de verschillende met de huidige generatie Audi’s zien. De verschillende zijn namelijk best subtiel te noemen. Zo bestaat het dichtgemaakte radiatorrooster uit één geheel, wat we al kennen via zustermerk Skoda. Langs opzij gezien ziet de Audi Q6 e-tron er best sportief uit. Zo zijn de ruiten opvallende klein voor een SUV. Bovendien zijn ze lang uitgestrekt over de lengte van de wagen, zoals eerder het geval is bij een touring. Maar wat het meest opvalt, zijn de grote ‘bulten’ op de zijkant. Deze moeten symboliseren dat het hier over een wagen met geïntegreerde batterij gaat. Een lijn die we ook op toekomstige e-tron modellen zullen zien.

Hoog technologisch

Het grootste verschil zit echter in de nieuwe technologie die de Audi Q6 en Audi SQ6 e-tron kenmerkt. Zo beschikken ze over de nieuwste generatie matrix-koplampen en Digital OLED-achterlichten. Die laatste bieden heel wat mogelijkheden op het vlak van personalisatie. Bovendien maken ze Car-to-x-communicatie mogelijk. Hierbij kan de wagen via het communicatielicht andere weggebruikers gaan waarschuwen bij een ongeval of motorpech. Bovendien kunnen ze een achterligger erop wijzen dat hij te dicht op de achterkant van je wagen rijdt. Zo wil Audi de veiligheid op onze wegen gaan verhogen.

Het nieuwe PPE-platform

Verder zijn de Audi Q6 en de Audi SQ6 e-tron de eerste modellen van merk die op het nieuwe Premium Platform Electric, kortweg PPE, gebouwd door Porsche en Audi. Dit PPE-platform deed eerder al zijn intrede met de elektrische Porsche Macan. Deze bevat een lithiumion-batterij van 100 kWh (94,9 kWh bruikbaar) in een 800 V-architectuur. DC-laden is hierdoor mogelijk aan maximaal 270 kWh, waardoor de Q6 in 21 minuten van 10 tot 80 procent kan laden. Aan laadstations die op een 400 V technologie werken, waaronder Tesla, kan de wagen bovendien aan ‘bank charging’ doen. Hierbij wordt de 800 V accu opgedeeld in twee 400 V batterijen, waarna deze eerst op hetzelfde niveau gebracht worden en daarna gelijktijdig worden opgeladen aan maximaal 135 kW. AC-laden is mogelijk aan maximaal 11 kW.

Wel is de Audi Q6 e-tron niet echt zuinig te noemen. De WLTP-waarde ligt tussen de 17,0 en 19,4 kWh / 100 km. Voor de Audi SQ6 e-tron is dat tussen de 17,5 en 18,4 kWh / 100 km. Niet bepaald extreem zuinig volgens de WLTP-norm, maar toch veelbelovend als deze waarden ook in de praktijk haalbaar zijn. De Q6 is met 388 pk trouwens het instapmodel van de Q6 modelreeks, terwijl de SQ6 met 517 eerder de premiumvariant is. Beide wagens beschikken over twee elektromotoren, waarbij tot 220 kW gerecupereerd kan worden.

Het infotainmentsysteem van de Audi Q6 en SQ6 e-tron

Binnenin draait het infotainmentsysteem op het gekende Android Automotive. Bovendien kent de cockpit drie schermen, waaronder een tellerpartij van 11,9″, en een groot centraal display van 14,5″. Ook de passagier naast de bestuurder krijgt een eigen scherm van 10,9″. De virtuele assistent beschikt dan weer over, hoe kan het ook anders, Artificiële Intelligentie. De Audi Q6 e-tron is verkrijgbaar vanaf 75.900 euro of 96.150 euro voor de Audi SQ6 e-tron.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be