Het is nog maar een goede week geleden dat Volkswagen de GTX-variant van de ID3 en ID37 heeft voorgesteld, en daar is de volgende al. Deze keer is het de VW ID. Buzz die een sportief GTX-jasje krijgt.
Volkswagen voegt duidelijk de daad bij hun belofte om dit jaar met meer elektrische modellen te komen. Nadat eerder al de ID.3 en de ID.7 een make-over kregen, is het nu de Volkswagen ID.Buzz aan de buurt. De ID.Buzz is zo al een populaire “mini-van”, maar die populariteit zal nu waarschijnlijk alleen nog maar toenemen. Net zoals de andere GTX-modellen is het busje voorzien van heel wat zwarte, sportieve accenten. Bovendien brengt Volkswagen een nieuwe kleur uit, die exclusief verkrijgbaar is voor deze EV. Daarnaast krijgt deze wagen nu twee motoren, waardoor het vermogen uitkomt op zo’n 340 pk. Hierdoor daalt het aantal seconden om van 0 tot 100 km/u te sprinten van 10,2 naar 6,5 seconden.
Verder is de Volkswagen ID.Buzz GTX nu ook verkrijgbaar op twee verschillende chassis. In de standaardconfiguratie is deze een vijfzits met een klassieke driezits achterbank die in 2-1 neerklapbaar is. Optioneel is hij er ook als zeszits, waarbij je drie rijen van elk twee stoelen hebt. Bij de versie met het verlengde wielbasis krijg je dezelfde opties, alleen kun je hier nog kiezen voor een zevenzitter met een 2/3/2 zetelconfiguratie. In de normale versie beschikt de ID.Buzz GTX over 1212 liter of 2123 met de achterste rijen plat. Bij de versie met een lange wielbasis is dat 1340 liter en 2469 liter.
Het grootste verschil zit hem echter in het trekvermogen van de Volkswagen ID.Buzz. Dat stijgt nu van 1000 kg (geremd) naar 1800 kg of 1600 voor de versie met de lange wielbasis. De GTX met normale wielbasis haalt zo’n 390 km (WLTP) uit de batterij van 79 kWh. DC-laden kan aan 185 kW. Bij de versie met de verlengde wielbasis is dat 420 kilometer uit 86 kWh en snelladen aan 200 kW. De nieuwe Volkswagen ID.Buzz GTX wordt in de tweede helft van het jaar verwacht.