In een tijdperk waarin duurzaamheid en technologische innovatie centraal staan in de auto-industrie, zet BMW met de introductie van de Neue Klasse modellen, gepland voor 2025, een significante stap vooruit. Deze modellen zullen niet alleen dienen als vervoermiddelen maar ook als mobiele energiebronnen, dankzij de integratie van bidirectionele laadtechnologie. Met deze vooruitgang positioneert BMW zich als een voorloper in de transitie naar een meer duurzame en energie-efficiënte toekomst.
De Neue Klasse, met de BMW Vision Neue Klasse sedan en de BMW Vision Neue Klasse X SAV als paradepaardjes, vertegenwoordigt een nieuwe generatie voertuigen die de technologische visie van BMW belichamen. Deze voertuigen zijn niet alleen esthetisch vooruitstrevend, maar bevatten ook een reeks innovaties die de toekomstbestendigheid van het bedrijf onderstrepen. Zo zal BMW een nieuwe generatie lithium-ionbatterij gaan gebruiken, met een energiedichtheid die meer dan 20% hoger licht dan de huidige generatie. Bovendien schakelen ze over naar een 800V-structuur waarbij het maximale laadvermogen met 30% toeneemt.
Daarnaast wordt ook de e-Drive technologie onder handen genomen. Zo zal de Neue Klasse beschikken over wat al de zesde generatie elektromotoren zijn. Deze zijn een stuk zuiniger dan de motoren die vandaag al in bijvoorbeeld de BMW iX xDrive aanwezig zijn. Hierdoor zou het rijbereik met bijna 30% worden opgetrokken. Bovendien daalt ook de luchtweerstand met bijna 20% door een betere aerodynamica.
De kracht van bidirectioneel laden
Een kernaspect van deze toekomstvisie is de capaciteit voor bidirectioneel laden. Dit stelt de voertuigen in staat om te functioneren als mobiele opslagunits, waarbij ze niet alleen elektriciteit kunnen opnemen, maar deze ook kunnen terugleveren aan het huishouden of het elektriciteitsnet. Dit concept, dat de mogelijkheden van elektrische voertuigen aanzienlijk uitbreidt, belooft een actieve bijdrage te leveren aan de energietransitie door het bevorderen van de productie en het gebruik van hernieuwbare energie.
Frank Weber, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, benadrukt de inspanningen van BMW om het aanbod en de diensten rondom opladen voortdurend te verbeteren, waarbij het bedrijf streeft naar een maximale toegevoegde waarde voor de klant. Deze inspanningen omvatten een samenwerking met E.ON voor kostenoptimaal laden en een uitbreiding van de BMW Group Charging-oplossingen met de Neue Klasse als speerpunt.
Nieuwe functies voor BMW-klanten
De implementatie van bidirectioneel laden biedt BMW-klanten toegang tot functies zoals Vehicle to Home (V2H), Vehicle to Grid (V2G), en Vehicle to Load (V2L), waarmee ze voor het eerst hun voertuig kunnen inzetten als een energiebron voor thuisgebruik, teruglevering aan het net, of als draagbare energiebank voor externe apparaten. Dit niet alleen verlaagt de energiekosten, maar draagt ook bij aan een grotere onafhankelijkheid van het stroomnet.
Met deze technologie ondersteunt BMW niet alleen de verduurzaming van de mobiliteitssector, maar draagt het ook bij aan een stabielere en duurzamere energievoorziening. Elektrische voertuigen kunnen dankzij bidirectioneel laden fungeren als flexibele opslagunits die helpen bij het balanceren van vraag en aanbod van groene stroom, waardoor de noodzaak om fossiele brandstofcentrales op te starten wordt verminderd.
De BMW Vision Neue Klasse X
Tegelijk stelt BMW hun eerste echte SUV die de strategie van de Neue Klasse volgt voor: De BMW Vision Neue Klasse X. Deze EV lijkt eigenlijk een SUV-variant te zijn van de Neue Klasse die vorig jaar op IAA in München werd voorgesteld. Het valt vooral op dat het merk afstapt van de altijd maar groter wordende nieren en eigenlijk terugkeert naar de jaren zestig en zeventig van vorige eeuw. De hoge, smalle nieren worden extra in de verf gezet door een lichtstrip. Al is het natuurlijk de vraag hoeveel we hiervan zullen terugzien in de eigenlijke productiewagen.