De Opel Crossland kent zijn vervanger. Opel lanceert binnenkort de Frontera opnieuw in de markt. Voor wie de grote SUV van begin deze eeuw nog kent, merkt meteen op dat deze nog maar weinig meer met elkaar te maken hebben. De nieuwe Opel Frontera is een cross-over en nu ook in een volledig elektrische variant beschikbaar.
Echt nieuw is deze aankondiging natuurlijk niet. Opel kondigde in januari namelijk al aan dat de Opel Frontera zou terugkeren. Het model werd in 1992 gelanceerd als een drie- of vijfdeurs SUV en hield stand tot 2004. Nu haalt Opel de modelnaam opnieuw vanonder het stof, maar de vernieuwde Frontera heeft verder niets meer te maken met de SUV van weleer. Deze wagen wordt een sportieve Cross-over, gebouwd op hetzelfde chassis als de Citroën C3 Aircross. Die laatste is een model die in Europa niet wordt verkocht. Stellantis kiest er hier dus voor om zo goed als dezelfde wagen bij ons te lanceren onder Opel.
Een ruime cross-over
Echt veel details wil Opel nog niet vrijgeven over zijn nieuwe Frontera. Wel kunnen we een gokje doen. De wagen zal waarschijnlijk 4,3 meter lang zijn, net zoals de Citroën waarop dit model gebaseerd is. Daarmee is hij dus 10-tal centimeter langer, 6 centimeter hoger en net iets breder dan de Opel Crossland die hij moet vervangen. Bovendien is de koffer met 460 liter, 50 liter groter dan bij de Crossland (410 liter). Met de achterbank plat is dat verschil zelfs 350 liter (1600 l vs. 1255 l). Het grootste deel van deze wagen is wel gewoon overgenomen van de exotische C3 Aircross. Desondanks heeft de constructeur wat moeite gedaan om deze er als een echte Opel uit te laten zien. Zo heeft de Frontera een typische Opel-neus, inclusief de Opel Vizor. Ook de achterkant is is onder handen genomen, terwijl de zijkant tussen de A- en C-stijl net een exacte kopie lijken te zijn.
Binnenin ademt de Frontera dan weer Opel uit. Zeker de cockpit is op-en-top Duits. Zo herkennen we duidelijk het Opel Pure Panel infotainmentsysteem met twee schermen van beide 10″ groot. Het centrale display is onder een hoek geplaatst zodat de bestuurder eenvoudiger de klimaatcontrole kan bedienen, zonder echt te moeten wegkijken. Wel lijkt het stuurwiel volledig nieuw te zijn. Geen enkele Opel die vandaag op de markt is, heeft al dit type stuur. Het geheel oogt alvast stijlvol en tegelijk sportief, precies de richting die de Duitse constructeur voor zichzelf heeft uitgestippeld.
De elektrische Opel Frontera
De grootste vernieuwing van deze Opel Frontera zet hem echter in het platform. Deze wagen is net als de bij ons bekende Citroën ë-C3 gebouwd op het Smart Car Platform van Stellantis. Welke motorisatie er exact komen is voorlopig nog giswerk. Wel zal er waarschijnlijk een basisversie met een kleine batterij van 44 kWh en een 113 pk sterke elektromotor komen. Daarnaast zijn ook varianten met een batterij van 50 kWh en 136 of 156 pk zeker niet ondenkbaar. Daarnaast komt er waarschijnlijk ook nog een mild-hybride versie, al is het maar de vraag of zoiets echter interessant is voor een continent dat sterk inzet op elektrisch rijden. Op prijzen en exacte details is het nog even wachten. Een datum geeft Opel nog niet mee, maar waarschijnlijk zal dit pas voor de herfst van 2024 zijn.