Afgelopen weekend werd op het World Circuit Marco Simoncelli in Misano, Italië de zesde en zevende wedstrijd van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap verreden. Dat het een chaotische raceweekend was, is een understatement. Maar wat vonden de rijders nu zelf van het weekend?
Deze double header in Misano was alvast een speciale editie in dit tiende Formula E seizoen. Alsof de eerste race op zaterdag nog niet chaotisch genoeg was, volgde vijf uur na afloop een herziening van de uitslag. António Félix da Costa, de winnaar van de race, werd gediskwalificeerd. Het Porsche TAG Heuer Formula E Team had namelijk een oude veer gebruikt voor het gaspedaal die ondertussen niet meer in de lijst met onderdelen staat. Gezien de wagen niet conform het reglement is, was de FIA genoodzaakt om da Costa’s resultaat te schrappen. Ook de race op zondag was bij moment erg chaotische, waardoor enkele rijders het einde van de race niet haalden.
Pure chaos
Voor de fans die nieuw zijn of weinig afweten van motorsport was dit ongetwijfeld een geweldig weekend! Beide races waren gekenmerkt door heel wat actie en inhaalbewegingen. Maar wie het kampioenschap al langer kent, heeft meteen door dat dit geen normale races waren. De huidige generatie Formula E-wagens is specifiek ontwikkeld met het oog op stratencircuits. Permanente circuits met brede bochten en lange uitloopzones zijn dus geen ideale keuze om een E-Prix te houden. Het resultaat zag u ongetwijfeld zelf op tv. Zowel de wedstrijd op zaterdag als die op zondag was pure chaos. De kwalificatie, die doorgaans het belangrijkste is in dit dynamische kampioenschap, werd volledig overbodig. Zelf Stoffel Vandoorne die op zaterdag startte vanaf de achttiende stek, lag op een bepaald moment aan de leiding van de race.
“Liever thuis zitten, dan nog zo’n race”
DS-rijder Jean-Éric Vergne heeft weinig goeds te zeggen over de wedstrijden in Misano: “Dit is geen racen meer. Het was gewoon verschrikkelijk en als dit de toekomst is van het kampioenschap, dan kan ik beter thuisblijven. Het niet alleen erg gevaarlijk, maar sommige rijders zijn echt zotten op het circuit. Daarboven heeft de FIA geen manieren om alles en iedereen te controleren. Ik wil dit weekend dan ook zo snel mogelijk vergeten”. Ook Vergnes teamgenoot Stoffel Vandoorne vertelde een gelijkaardig verhaal bij ons.
Ook Robin Frijns (Envision) wil dit weekend zo snel mogelijk achter zich laten. Hij vindt het gewoon belachelijk. Volgens Frijns hebben de stewards de wedstrijd ook niet in de hand, hoewel ze graag laten uitschijnen van wel. Voor de race was er de gebruikelijke drivers meeting, waarbij de stewards extra benadrukten dat ze streng gingen controleren op “moving under braking” en dergelijke. Tijdens de race was van die belofte echter maar weinig meer te merken. “Het was gewoon een dramatisch weekend voor mij. Zo werd ik op een gegeven moment gewoon geplet tussen twee rijders bij het ingaan van een bocht. Ik kon geen kant meer uit, waardoor mijn stuurinrichting gewoon afbrak. Meteen einde race dus, gewoon omdat er heel erg onsportief werd gereden”, aldus Frijns. “Sommige weten dat ze een goede auto hebben en proberen die heel te houden. Anderen zien dan weer een kans om punten te scoren net doordat we hier zoals een wielerpeloton aan het racen zijn”.
Wat nuance
Andere rijders, waaronder Pascal Wehrlein, vonden deze wedstrijd dan weer behoorlijk. De Porsche-rijder vond het op zich nog wel een goede race, maar geeft wel aan dat er voor volgend jaar wat aanpassingen moeten gebeuren. Zo liggen de track limits niet optimaal en zijn sommige bochten, zoals de kunstmatige chicane in bocht acht, te beperkend waardoor het hele veld bijna stilstaat.
Ook Jake Dennis, die tweede werd in deze wedstrijd, deelt die mening. Voor hem waren vooral de eerste vijf rondes chaotische, maar daarna was dit eigenlijk nog een normale E-Prix voor hem. Daarnaast haalt hij ook aan dat dit soort races leuker is voor de fans. Zo is de Formula 1 de afgelopen seizoenen behoorlijk saai. Daar brengt de Formula E net het verschil voor de fans. Mits enkele kleine aanpassingen kan dit volgens de Brit een succes worden.
Wat brengt de toekomst?
Of je het nu leuk vindt of niet, deze permanente circuits zullen een almaar groter deel uitmaken van de kalender. Dat is ergens ook niet onlogisch. De Formula E-wagens worden sneller en krachtiger, waardoor er extra veiligheidsmarges nodig zijn. Zo zal de Gen4-wagen, waarmee het kampioenschap in 2026 gaat racen, veel krachtiger. Hierdoor zullen circuits zoals hier in Misano of zelfs grotere circuits als Silverstone zeker voor een goede race kunnen zorgen. Alleen is het voor ons, en heel wat rijders met ons, nog te vroeg om nu al die richting op te gaan.