China noemt Europese onderzoek naar Chinese EV’s partijdig

DoorMatthias Hautekiet

22 april 2024
BYD Seal

Dat de Europese Commissie een onderzoek opende naar de “zondvloed” aan goedkope EV’s uit China is ondertussen oud nieuws. Het onderzoek is natuurlijk ook de Chinese overheid ontgaan en de Chinese sectororganisatie laat zich nu ook erg kritisch uit over dat onderzoek.

Foto © BYD

Het onderzoek werd in september 2023 aangekondigd tijdens de jaarlijkse State of The Union van Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen. Dat kwam er onder lichte dwang van de Europese autosector die de toestroom van goedkope wagens uit China niet meer aankon. Deze doen namelijk de verkoop van onze eigen wagens dalen. Bovendien staan de marges zo al genoeg onder druk, waardoor sommige merken kopje-onder dreigen te gaan. Begin vorige maand kondigde de Europese Commissie al aan dat er wel degelijk bewijzen zijn gevonden:

  • de rechtstreekse overdracht van middelen en de mogelijk rechtstreekse overdracht van middelen of passiva;
  • inkomsten waarvan de overheid afstand doet of die de overheid niet int, en
  • de verstrekking van goederen of diensten door de overheid tegen een ontoereikende prijs.

Nu enkel nog de omvang van deze marktverstoring in kaart wordt gebracht, klinkt de kritiek uit China steeds luider. Zo heet Shi Yonghong, de vicepresident van de Chinese Kamer van Koophandel voor de import en export van machines en elektronische producten, bij persbureau Reuters het onderzoek partijdig genoemd. Yonghong heeft namelijk vooral moeite bij de bedrijven die onderzocht worden. Zo worden enkel bedrijven bekeken die vanuit China exporteren en ook in Chinese handen zijn. Constructeurs zoals Dacia, Tesla en Volkswagen produceren immers ook in China, maar blijven buiten schot. Dat is volgens de Kamer van Koophandel een duidelijke vorm van partijdigheid, gezien alle producenten in China dezelfde voordelen zouden genieten. Het is dus maar de vraag of de Europese Commissie hierdoor niet in een handelsoorlog met China belandt. Dit zou wel het laatste zijn wat de Europese constructeurs wensen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be