Nieuwe elektrische Mercedes G-Klasse: range van 473 km en 1164 Nm koppel

DoorMatthias Hautekiet

24 april 2024
Nieuwe elektrische Mercedes-Benz G-klasse, G 580 met EQ-technologie

De G-Klasse is al meer dan 40 jaar een gekend model bij Mercedes-Benz en is doorheen de jaren zo goed als onveranderd gebleven. Nadat er eerder al een mild-hybride versie op de markt werd gebracht, volgt er nu ook een elektrische Mercedes G-Klasse. En deze wordt meteen een heuse krachtpatser.

De elektrische Mercedes-Benz G-Klasse wordt, in tegenstelling tot de andere EV’s van de constructeur, niet uitgebracht onder het EQ-label. Waar je vandaag de EQE, EQS en bijvoorbeeld de EQB hebt, krijgt deze elektrische terreinwagen niet de naam EQG. Het Duitse merkt stelt deze offroader trots voor als “Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie”. We weten natuurlijk al langer dat Mercedes wil afstappen van het EQ label, maar echt lekker bekt dit natuurlijk niet.

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuurd en CTO bij Mercedes-Benz

“In de meer dan 45-jarige geschiedenis is in de G-Klasse altijd gebruik gemaakt van de modernste en meest geschikte aandrijftechnologie. Het is dan ook niet meer dan logisch dat het innovatieve aandrijfconcept met vier individueel geregelde elektromotoren de legendarische prestaties van ons offroad-icoon opnieuw naar een hoger niveau tilt. De nieuwe G 580 met EQ-technologie behoudt het vertrouwde hoekige silhouet en blijft trouw aan het karakter van onze geliefde ‘Geländewagen’.”

Mercedes G 580: een echte krachtpatser

Langs buiten is deze elektrische Mercedes-Benz G-Klasse weinig verandert. Afgezien van het typische EQ-paneel in de neus en enkele minieme design aanpassingen is dit nog steeds een echte G-Klasse. Wel heeft het reservewiel op de koffer plaats moeten maken voor een vierkante box. Deze is niet langer bedoeld voor het vijfde wiel, maar dient als opbergvak voor de laadkabel. Bovendien geeft Mercedes tegen een meerprijs de optie om het EQ-paneel aan de voorkant te wijzigen naar Black Panel-grille.

De grootste verrassing zit echter onderhuids. Zo krijgt deze elektrische Mercedes-Benz G 580 een grote batterij met een nettocapaciteit van 116 kWh. Vier elektromotoren, één per wiel, moeten de wagen voortstuwen. Deze leveren samen een vermogen van 587 pk en maar liefst 1164 Nm aan koppel! Dat laatste is welkom, gezien deze wagen meer dan drie ton weegt, 3085 kg om precies te zijn. Ondanks het hoge gewicht belooft Mercedes een bereik van 473 kilometer (WLTP) bij een verbruik van 27,7 tot 30,3 kWh/100 km. De elektrische Mercedes G-Klasse sprint in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Laden is mogelijk aan 11 kW aan een AC-lader. Snelladen kan aan maximaal 200 kW, waarbij de grote batterij in 32 minuten van 10 tot 80% is geladen.

Een echte offroader

Wie denkt dat deze elektrische G-Klasse geen offroader meer is, heeft het mis. Zo is de batterij geïntegreerd in een ladderchassis voor een betere torsiestijfheid. Bovendien is deze extra goed beschermt tegen water en vuil. Diepe plassen, tot 85 centimeter, beken en rivieren vormen dus geen hindernis. Dat is bovendien 15 centimeter meer dan de huidige versie met verbrandingsmotor. In de Low-Range modus wordt het aandrijfkoppel verhoogt met een speciale overbrengingsverhouding die navigeren in moeilijk toegankelijk gebied mogelijk maken. G-Turn zorgt er dan weer voor dat de wagen bij na rond zijn as kan draaien, terwijl G-steering de draaicirkel van de G 580 verkleint. Tenslotte kan deze elektrische Mercedes-Benz G-Klasse hellingen tot 35% aan zonder enig probleem.

Die grote batterij, krachtige motoren en geavanceerde technologie hebben natuurlijk ook een keerzijde: het prijskaartje. In België is de G 580 met EQ-technologie te bestellen vanaf 198.803 euro als Edition One. Dit introductiemodel beschikt standaard over het uitgebreide MBUX-infotainmentsysteem, een stuurwiel in nappaleer, Keyless toegang en gekoelde en verwarmde bekerhouders. Ook het Nightpakket met hoogglanzend zwarte aerodynamische 20″ velgen is inbegrepen. Verder beschikt deze modelversie standaard over een schuifdak en een 3D-surroundsound system van Burnmeister.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!