Het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap heeft hun nieuwste wagen voorgesteld aan de vooravond van de 2024 Monaco E-Prix. Vanaf volgend jaar zullen de rijders strijden in de nieuwe GEN3 EVO wagen. Een racewagen die nog sneller en efficiënter is dan zijn voorganger. Bovendien is dit meteen de snelst accelererende FIA éénzitter op de wereld!
Als het Formula E kampioenschap iets bewijst, is het wel dat de technologie niet stilstaat. Waar de eerste elektrische racewagens in 2014 nog erg primitief waren, zijn deze vandaag uitgegroeid tot de beste EV-technologie die er bestaat. Het belang van deze elektrische raceklasse op de EV’s van morgen mag je dus niet onderschatten. Dat zei ook Stellantis CEO Carlos Tavares recent bij EVolution. Maar voor we dieper induiken op deze GEN3 EVO, blikken we eerst even terug.
GEN 1-2-3
GEN1: S1 – S4
Het Formula E kampioenschap kende zijn allereerste E-Prix op 13 september 2024. Een race die gewonnen werd door Lucas di Grassi, die toen nog voor ABT Sportsline reed. Die eerste GEN1 Formula E wagen heette officieel de Spark-Renault SRT 01E. De wagen werd gebouwd op een chassis van Dallara. McLaren bouwde de motor voor het openingsseizoen, terwijl de batterij afkomstig was van Williams Advance Engineering. Vanaf het tweede seizoen zijn de constructeurs zelf verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun aandrijflijn, waaronder ABT, Andretti, DS, Jaguar, Mahindra, Penske en Renault.
De eerste wagen had een piek vermogen van 200 kW (270 pk), maar tijdens een race werd slechts gebruikgemaakt van 150 kW (204 pk). Het maximaal regeneratief remvermogen lag tevens op 150 kW. Zo kan ongeveer al 15% van de gebruikte energie in een race gerecupereerd worden. De topsnelheid ligt op 225 km/u en het gewicht op 900 kg. Bovendien moesten de rijders halverwege de race richting de pitstraat sturen om over te stappen in een andere wagen met volle batterij.
GEN2: S5 – S8
Vanaf season 2018/19 van het Formula E kampioenschap stappen de teams en rijders dan over op de Spark SRT05e GEN2-wagen. De racewagen beschikt nu over een batterij van 54 kWh en het basisvermogen stijgt naar 200 kW. Bovendien werd hiermee ook meteen een einde gemaakt aan de wagenwissel in het midden van een E-Prix. Verder doet de Attack Mode zijn intrede, waarbij de teams een extra boost krijgen van 25 kW voor het vijfde seizoen en 35 kW voor het zesde en zevende. Tijdens de kwalificaties konden de rijders gebruik maken van het volledige vermogen van 250 kW (335 pk). De topsnelheid van de GEN2 ligt op 280 km/u.
Voor het laatste seizoen met de GEN2-wagen werd het standaard vermogen opgekrikt naar 220 kW. Wel lag de Attack Mode nog steeds op het maximale vermogen van 250 kW.
GEN3: S9-10
De huidige wagen waar de 11 teams en 22 rijders mee strijden is de GEN3-wagen. Deze is lichter (-60 kg), smaller (-10 cm) en vooral veel sneller dan zijn voorgangers. Bovendien wordt voor het eerst ook een voorste aandrijflijn toegevoegd. Het maximale vermogen van deze elektrische racewagen ligt op 350 kW (470 pk). Dat volledige vermogen wordt enkel gebruikt tijdens de kwalificaties en na het wapenen van de Attack Mode. Het racen zelf gebeurt met een vermogen van 300 kW (408 pk). De topsnelheid van deze generatie ligt op 320 km/u.
Verder is dit ook de meest efficiënte racewagen van dit decennium. Maar liefst 40% van de totale energie die gebruikt wordt tijdens een race, wordt opgewekt tijdens de race zelf. Bovendien is de GEN3 maar liefst 50% efficiënter dan de allereerste GEN1-wagen. Op de vooras kan tot 250 kW geregenereerd worden. Tel daar nog de 350 kW van de achteras bij op en je komt uit op een totale recuperatie van 600 kW! Bovendien is de batterij geschikt voor ultra-snel opladen aan een vermogen van 600 kW. Het kampioenschap had plannen de Attack Mode vervangen met de Attack Charge, een snelle laadstop, maar problemen bij de ontwikkeling van de laadpalen vertraagt de uitrol. De Attack Charge zou dan tijdens het huidige, tiende, seizoen zijn intrede doen, maar ondertussen weten we al dat dit er dit seizoen niet meer zal komen.
GEN3 EVO: S11-12
Vandaag stelt het wereldkampioenschap nu zijn GEN3 EVO wagen voor. Deze is opnieuw een grote stap voorwaarts voor de Formula E. Zo sprint deze racewagen in 1,86 seconden van 0 naar 100 km/u. Die acceleratie is maar liefst 30% sneller dan bij een F1-wagen, die dezelfde snelheid pas na 2,6 seconden bereikt. Ook de performance kreeg een kleine boost van 2%. De wagen ziet er dankzij een nieuwe bodykit weer wat strakker en agressiever uit. Deze is bovendien sterker en robuuster, waardoor het veld dichter op elkaar kan race. Situaties waarbij meerdere rijders een nieuwe vleugel moeten krijgen en zo het podium verliezen, zullen we dus waarschijnlijk niet meer zien.
De grootste aanpassing is de toevoeging van vierwielaandrijving. Vanaf komend seizoen zullen de rijders tijdens de kwalificatie duels, de start van de race en tijdens hun Attack Mode gebruik kunnen maken van de aandrijving op beide assen. Dit zorgt niet alleen voor een snellere acceleratie, maar biedt de rijders ook meer controle en draagt dus zo bij tot een meer dynamische race. Daarnaast moeten de rijders volgend jaar 50% van de benodigde stroom zelf gaan recupereren, waar dat vandaag nog 40% is.
Tot 90% efficiëntie
Verder zijn de elektromotoren die gebruikt worden op deze GEN3 EVO met een efficiëntie van 90% een grote upgrade. Zeker als je weet dat een verbrandingsmotor gemiddeld slechts 40% efficiëntie haalt. Bij elektrische straatwagens ligt het gemiddelde op zo’n 80%. Daarnaast worden ook meer elementen op de racewagens opengesteld voor constructeurs. Zij kunnen zo onderdelen verder ontwikkelen, die uiteindelijk ook zullen doorstromen naar toekomstige EV’s. Tenslotte moeten alle constructeurs ook een nieuwe aandrijflijn ontwikkelen voor volgend jaar, op die manier krijgen ze de kans om hun kennis van de huidige GEN3 door te geven aan de toekomstige EVO.
In één adem met de aankondiging van deze GEN3 EVO wordt meteen ook vermeld dat de Hankook ion banden 5 tot 10 procent meer grip zullen krijgen, en dat is niets te vroeg. Vandaag kunnen de rijders op sommige circuits niet voluit racen, omdat de banden het vermogen niet op de grond krijgen. Daar zou nu dus verandering in moeten komen.
De GEN3 EVO zal voor het eerst te zien zijn tijdens de testweek in Valencia later dit jaar.