Mitch Evans (Jaguar) heeft de prestigieuze Monaco E-Prix gewonnen. Na drie jaar op het podium te staan zonder overwinning in het Prinsendom heeft hij nu eindelijk ook de gouden medaille beet. Zijn teamgenoot Nick Cassidy wordt tweede, met Stoffel Vandoorne op plaats drie.
Pascal Wehrlein (Porsche) heeft een goede start en ook Stoffel Vandoorne weet goed te verdedigen tegenover de twee Jaguar’s achter hem. Na drie ronden gereden te hebben, wapent Wehrlein als eerste zijn attack mode, waarna hij naar de vijfde plaats zakt. Vandoorne komt zo aan de leiding te liggen, met Evans, Cassidy en Vergne (DS) in zijn kielzorg. Na amper vijf ronden wordt de race chaotischer. Sérgio Sette Câmara (ERT) probeert aan de binnenkant van Fairmont in te halen, maar komt hierdoor in aanraking met Sébastien Buemi (Envision). Buemi komt van de grond en eindigt met z’n neus in de muur. Ook António Félix da Costa (Porsche) deelt in de klappen doordat zijn doorgang wordt geblokkeerd. Het duo, dat toen nog op plaats zeven en acht reed, zakt zo naar de achterkant van het veld. Câmara krijgt vijf seconden voor het incident. Nog in dezelfde ronde is het Edoardo Mortara (Mahindra) die ervoor zorgt dat de safety car de race neutraliseert. Mortara verremd zich vlak voor het Zwembad en eindigt in de TECPRO’s.
De herstart
Bij de herstart voeren Mitch Evans en Nick Cassidy meteen de druk op bij Vandoorne. De Belg blijft echter goed verdedigen, maar laat hen uiteindelijk toch voorbij wanneer ook hij zijn eerste attack mode neemt. Evans komt zo aan de leiding te liggen, terwijl teamgenoot Cassidy het veld ophoudt. Zo krijgt Evans extra ruimte bij het wapen van zijn attack mode halverwege de race, waardoor hij tussen Cassidy en Vandoorne eindigt en dezelfde strategie toepast zoals zijn teamgenoot.
Bij het ingaan van de slotfase gaat Jaguar voor een één-twee, gevolgd door DS Penske op plaats drie en vier. Ondertussen wist ook da Costa zich opnieuw op te werken naar de zesde plaats, net achter zijn teamgenoot Wehrlein. Met nog vijf ronden van de oorspronkelijke 29 te gaan, maken Nico Müller (ABT Cupra) en Jake Hughes (McLaren) contact. De safety car wordt de baan opgestuurd zodat de marshals Müllers’ wagen kunnen takelen. Hughes krijgt een tijdstraf van vijf seconden voor het voorval.
Na 31 ronden geracet te hebben, is het dus Mitch Evans die de overwinning binnenhaalt. Zijn teamgenoot Nick Cassidy wordt tweede. Stoffel Vandoorne (DS), die er al een moeilijk seizoen heeft opzitten, mag mee op het podium als derde. Dit is trouwens zijn eerste podium bij DS Penske. Vandoorne’s teamgenoot Vergne wordt vierde, gevolgd door Wehrlein op plaats vijf.
Het kampioenschap
Met de Monaco E-Prix verreden is het huidige seizoen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap halfweg. Wehrlein blijft nog steeds leider (102 punten) en loopt opnieuw wat uit dankzij zijn vijfde plaats vandaag. Nick Cassidy volgt op plaats twee met 95 punten, met Jake Dennis (Andretti) als derde op het voorlopig podium (89 punten). Oliver Rowland (Nissan – 88 punten) en Mitch Evans (77 punten) ronden de top vijf af. Vandoorne stijgt, na deze goede race, naar de negende plaats (37 punten).
Dankzij deze dubbele podiumfinish loopt Jaguar met 172 punten uit in het klassement bij de teams. Porsche volgt met 128 punten op de tweede plaats, terwijl Andretti (113) met één puntje meer dan Nissan (112) nog net op plaats drie staat. DS Penske staat derde met 102 punten en is zo “best of the rest”.
Lang wachten moeten we alvast niet doen op de volgende wedstrijd op de kalender. Over twee weken, op elf en twaalf mei, trekt het wereldkampioenschap naar de voormalige Tempelhof Luchthaven voor de Berlijn E-Prix.
Nog de hele maand maak je bij ons kans om een LEGO Formula E wagen te winnen. Ontdek hieronder hoe jij kans maakt op deze prijs.