Lynk & Co is één van de vele merken die onder het Chinese Geely vallen. Maar in tegenstelling tot Volvo, Polestar en Zeekr, had het merk nog geen enkele elektrische wagen in het gamma. Tot nu, want er circuleren immers foto’s online van de eerste elektrische Lynk & Co.
In China heeft Lynk & Co vandaag 9 verschillende wagens in het gamma, maar in Europa is enkel de Lynk & Co 01 beschikbaar. Deze hybride wagen is bovendien best populair, ook in ons land. Zo werden er vorig jaar 1372 exemplaren van ingeschreven. Hiermee verkoopt het meer wagens dan bijvoorbeeld Jaguar (937) en BYD (559) en bijna evenveel als Honda (1478). Maar van die 9 modellen in China, is er geen enkele die volledige elektrische is. Tot nu, want de Senior Director Brand & Marketing Flynn Chen heeft op het Chinese Weibo foto’s gedeeld van de eerste EV van het merk. De verwachting is dat de deze elektrische Lynk & Co luistert naar de naam Zero.
Afgezien van enkele foto’s is Lynk & Co vooralsnog karig met informatie over de elektrische Zero. Aan de voorkant zien we de nieuwe designtaal die het merk recent in China introduceerde. Deze elektrische sedan beschikt bovendien over verzonken deurhendels en lijkt wat weg te hebben van de Lotus Emeya. Die laatste is een elektrische supercar die ook in Geely’s portefeuille zit. Verder zou deze op het SEA (Sustainable Experience Architecture) platform staan. Hieruit kunnen we afleiden dat deze, net zoals de Zeekr 001, beschikt over vierwielaandrijving. In deze configuratie leveren beide motoren samen 540 pk en moet een bereik van 550 kilometer haalbaar zijn. Bovendien zou er ook een performance-model op de markt worden gebracht, met vier elektromotoren en maar liefst 1247 pk! Genoeg om in 2,07 seconden van 1 naar 100 km/u te sprinten.
De elektrische Lynk & Co Zero blijft naar alle waarschijnlijkheid in China. Qua prijs moeten we rekenen op 200.000 tot 300.000 Yuan (26.000 tot 40.000 euro).