2024 Berlin E-Prix: Jake Dennis op pole na rampzalige kwalificatie gisteren

DoorMatthias Hautekiet

12 mei 2024
Jake Dennis (Andretti) met de Julius Bär Pole Position Trohpy tijdens de tweede 2024 Berlin E-Prix

Jake Dennis (Andretti) zal de tweede Berlijn E-Prix van het weekend starten vanaf polepositie. De Brit versloeg Nick Cassidy (Jaguar) in het finale duel met een verschil van. De tweede startrij wordt gevuld door hun teamgenoten Norman Nato (Andretti) en Mitch Evans (Jaguar). Stoffel Vandoorne (DS) verliest in de kwart finale het duel met Nato en start vanaf de vijfde plaats.

De oneven rijder in het klassement wagen als eerste een poging om een goede tijd neer te zetten tijdens de groepskwalificatie. Daar zijn het Jaguar-rijders Mitch Evans en Nick Cassidy die het veld als eerste aanvoeren. Ook Lucas di Grassi (Abt Cupra) en Maximilian Günther (Maserati) mogen voorlopig door naar de kwalificaties. Tijdens een tweede run verbeteren heel wat rijders nog hun rondetijden. Cassidy zet met 1:02.544 de snelste tijd neer. Ook Günther, Evans en Mortara weten zich te kwalificeren voor de duels. Met amper 4 tienden verschil tussen de eerste en de laatste rijder, is het veld opnieuw aan elkaar gewaagd.

Daarna is het de beurt aan de rijders in Groep B. Hier laat Stoffel Vandoorne meteen zien dat de DS over een sterke one-lap pace beschikt. Hij zet een mooie 1:02.577 neer. Verder kwalificeren ook Wehrlein (Porsche), Vergne (DS) en Eriksson (Envision) zich voorlopig voor de duels. In de tweede helft van de sessie verbeteren de vier rijders hun tijd niet. Wie dat wel doet, zijn Andretti-rijders Jake Dennis en Norman Nato. Beide prijken nu bovenaan de tabellen, net voor Vandoorne en Wehrlein. Het verschil tussen de vier rijders? Amper 9 honderdsten!

Duels

Na de groepskwalificatie volgen natuurlijk de duels. Hier nemen Mitch Evans en Maximilian Günther het als eerste tegen elkaar op. Beide heren hebben last van overstuur, maar Evans wint het eerste duel met 1 tiende. Vervolgens nemen Edoardo Mortara en Nick Cassidy het tegen elkaar op. Die laatste werkt het allemaal wat mooier af in de tweede en derde sector en gaat zo als tweede door naar de halve finale. Het derde duel is er eentje tussen Stoffel Vandoorne en Norman Nato. Vandoorne verliest hier tijd in de tweede sector, maar weet dit nog recht te zetten in de volgende. Desondanks is het Norman Nato die met een verschil van 3 honderdsten voorsprong over de eindmeet komt. Ook in de vierde kwartfinale legt de Andretti van Jake Dennis het allemaal net iets netter af. Hierdoor mag hij, en niet Wehrlein, door naar de volgende ronde.

Voor het eerste in tien seizoenen Formula E nemen twee sets teamgenoten het tegen elkaar op in de duels. Als eerste zijn de Jaguars aan de beurt. Hoewel Mitch Evans de snelste is in de eerste en derde sector, maakt de Nieuw-Zeelander een fout in bocht zes waardoor Cassidy alsnog doorgaat naar de finale. Daarna mogen Jake Dennis en Norman Nato een poging wagen. Het gaat hard tegen hard, maar uiteindelijk kwalificeert Dennis zich als laatste voor het finale duel.

In de finale gaat het dus tussen Jake Dennis en Nick Cassidy. Beide rijders maken enkele schoonheidsfoutjes, maar toch weet Jake Dennis met 1:01.819 de snelste ronde van de kwalificaties neer te zetten. Het contrast met gisteren, toen Dennis achteraan de grid moest starten, kan niet groter zijn. Nick Cassidy start deze E-Prix dus vanaf de tweede plaats.

Startvolgorde

Na afloop van de E-Prix van gisteren besliste ERT om de versnellingsbak en MCU te wisselen. Gezien dit buitenom het aantal toegelaten wissels is, krijgt Dan Ticktum een gridstraf van 40 plaatsen. Bovendien zijn er maar 22 rijders op het veld, waardoor de resterende plaatsten worden omgezet in een 10 seconden stop & go. Ondertussen is het nog onzeker of Vandoorne zijn vijfde startpositie zal mogen behouden. De DS van onze landgenoot wordt namelijk onderzocht door de FIA wegens inbreuken tegen het technisch reglement.

Update: De FIA stelt wel degelijk onregelmatigheden vast bij de wagen van Vandoorne. De DS E-Tense FE23 werd na de groepskwalificatie gewogen en was dan nog in orde. Bij een nieuwe weging na het eerste duel bleek het gewicht echter plots te laag te zijn. Bijgevolg wordt zijn tijd dus geschrapt. Vandoorne zal nu starten vanaf de achtste plaats.

  1. Jake Dennis (Andretti)
  2. Nick Cassidy (Jaguar)
  3. Norman Nato (Andretti)
  4. Mitch Evans (Jaguar)
  5. Maximilian Günther (Maserati)
  6. Pascal Wehrlein (Porsche)
  7. Edoardo Mortara (Mahindra)
  8. Stoffel Vandoorne (DS)
  9. Jean-Éric Vergne (DS)
  10. António Félix da Costa (Porsche)
  11. Joel Eriksson (Envision)
  12. Lucas di Grassi (Abt Cupra)
  13. Jehan Daruvala (Maserati)
  14. Jake Hughes (McLaren)
  15. Sérgio Sette Câmara (ERT)
  16. Oliver Rowland (Nissan)
  17. Sacha Fenestraz (Nissan)
  18. Taylor Barnard (McLaren)
  19. Paul Aron( Envision)
  20. Jordan King (Mahindra)
  21. Kelvin Van Der Linde (ABT Cupra)
  22. Dan Ticktum (ERT)

De tweede race van het weekend start om 15u03. We zijn vooral benieuwd of de race vandaag net zo chaotisch zal verlopen als die van gisteren.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be