António Félix da Costa (Porsche) heeft in Berlijn de tweede race van het weekend gewonnen. De Portugees kwam pas in de slotfase vooraan te liggen en wint zo zijn negende E-Prix. Nick Cassidy (Jaguar) wordt tweede, Oliver Rowland (Nissan) derde. Stoffel Vandoorne (DS) komt dan weer in de problemen en eindigt als laatste.
Jake Dennis (Andretti) startte deze E-Prix vanaf pole, maar werd bij de start al meteen ingehaald door Nick Cassidy die een betere start had. Ook Vandoorne weet meteen enkele plaatsten goed te maken. Echter wordt meteen duidelijk wat dit opnieuw een “wielerwedstrijd” zal worden. Meerdere rijders gaan hierbij zij aan zij doorheen de bochten, waardoor er meteen ook heel wat voorvleugels afbreken. Dit zorgt er meteen ook voor dat de safety car na elf ronden al moet uitrukken. Maximilian Günther (Maserati) rijdt in op de achterkant van Oliver Rowland (Nissan) waardoor zijn voorvleugel afbreekt. De vleugel komt onder de wagen terecht, waarna hij tot stilstand komt in bocht twee. De Duitser kan uiteindelijk toch verder rijden, maar laat zijn wagen achter in de pitstraat. Voor de tweede dag op rij haalt Günther het einde van de race niet.
Is dit nog racen?
Na de safety car komt het gevecht tussen de top zeven meteen terug op gang. Meerdere rijders waaronder Cassidy, Wehrlein, Rowland en Dennis gaan dan ook met twee naast elkaar doorheen meerdere bochten. Dit gaat verder totdat Vandoorne inrijdt op de wagen van Sacha Fenestraz (Nissan). Hierdoor breekt zijn voorvleugel af, waardoor de Belg naar de laatste plaats van het veld terugzakt. Stoffel is genoodzaakt een pitstop te nemen, maar komt hierdoor op een ronde achterstand te liggen. Bovendien krijgt de Belg voor dit incident nog vijf seconden straftijd.
Twee ronden later wordt de safety car voor een tweede keer het veld opgestuurd. Deze keer zijn Sacha Fenestraz en Norman Nato (Andretti) in gevecht voor een finish in de punten. Fenestraz gaat hierbij voorbij Nato, maar die laatste wil enkele bochten later revanche nemen. Beide rijders maken hierbij contact, waardoor Fenestraz in de TECPRO’s eindigt. Norman Nato krijgt hiervoor een tijdstraf van 10 seconden, terwijl Vandoorne zijn ronde achterstand kan inhalen.
Ook na deze tweede neutralisatie barst het gevecht meteen terug los. Alle rijders willen natuurlijk op het podium eindigen en houden daarbij geen rekening met de rijders rondom hen. Het gaat er allemaal behoorlijk agressief aan toe. Vooral Pascal Wehrlein (Porsche) en Jake Dennis maken hierbij meerdere keren contact.
Rowland opnieuw derde
Met nog zes ronden te gaan ligt Mitch Evans nu al enkele ronden aan de leiding, maar dan verremd de Jaguar-rijd zich. Da Costa neemt de leiding over. Bovendien moet Evans als enige nog altijd zijn tweede attack mode nemen waardoor een overwinning onmogelijk wordt. Mitch weet zich echter nog op te werken naar een derde plaats, maar verremt zich dan nog een tweede keer.
Uiteindelijk wint António Félix da Costa deze thuisrace voor het team, gevolgd door Nick Cassidy op plaats twee. Oliver Rowland, die startte vanaf de zestiende plaats, eindigt net zoals gisteren opnieuw op de derde plaats.
Het kampioenschap
Dankzij een tweede podium dit weekend blijft Nick Cassidy het rijdersklassement leiden. De Jaguar-rijder heeft ondertussen 140 punten achter zijn naam staan. Dat zijn er 26 meer dan Pascal Wehrlein die tweede staat. Oliver Rowland blijft met 1118 punten derde. Ook achter Rowland blijft de top tien nagenoeg onveranderd. Regerend wereldkampioen Jake Dennis staat nog steeds vierde (102 punten), gevolgd door Mitch Evans (97 punten) en Jean-Éric Vergne (84 punten) op plaats vijf en zes. Daarna volgt nog Maserati-rijder Maximilian Günther met 65 punten. Da Costa (59 punten), Vandoorne (43 punten) en Sam Bird (38 punten) ronden de top tien af.
Ook bij de teams lijkt het erop dat Jaguar niet meer te stoppen is. De Britste renstal heeft dankzij de goede resultaten nu 237 punten beet. Porsche volgt met 183 punten op plaats twee, terwijl Nissan derde is met “slechts” 144 punten. DS Penske blijft vierde 127 punten, gevolgd door Andretti (126 punten) op plaats vijf. In theorie maken de vijf teams nog kans op het kampioenschap, maar het zal erg moeilijk worden willen ze Jaguar nog van de overwinning weghouden.
Even uitrusten zit er echter niet in voor de teams. Over twee weken, op 25 en 26 mei, worden de volgende twee races van het kampioenschap alweer verreden. Deze