Onderweg met de Land Rover Defender 110 P400e

DoorRedactie

19 mei 2024
Review: Land Rover Defender 110 P400e met Autohome daktent

De Land Rover Defender is al sinds 1983 een icoon op de weg. Toen in 2016 de originele Defender werd stopgezet, leek het of fans in de kou zouden blijven staan. Maar in september 2019 stelt Jaguar Land Rover (JLR) dan de nieuwe Defender voor. Bij de lancering waren heel wat fans sceptisch. Het spartaanse, wat de wagen net zo uniek maakt, was uit het model verdwenen. Ondertussen zijn we alweer enkele jaren verder en is de LR Defender nu ook in een hybride variant op de markt. Maar is dit nog een echte terreinwagen te noemen? Wij trokken het veld in met de Defender 110 P400e.

Wat meteen opvalt, is hoe stil de wagen vanbinnen wel is. En dit niet alleen wanneer je op de elektromotor rijdt. Zo merk je amper wanneer de verbrandingsmotor inschakelt. Bij het vertrekken lijkt de elektromotor wel wat te aarzelen. Best vreemd, gezien de direct beschikbare kracht van een elektromotor. Wel voelt de wagen zeer groot aan op de baan. Een ondergrondse parking inrijden wordt zo vaak een uitdaging. Gelukkig beschikt deze Defender dan ook over een degelijke 360 gradencamera die je helpt bij het inparkeren.

Comfort ontmoet kracht

Door de 2.0 L viercilinder (300 pk) en de elektromotor (143 pk) beschik je over 404 pk en 640 Nm koppel die je offroad kan inzetten. Goed voor een sprint van 0 – 100 km/u in 5,6 seconden. Best snel voor een wagen van deze omvang. Dat het rijden met de Defender nooit echt sportief wordt, is geen verrassing. Daarvoor is deze wagen natuurlijk niet ontworpen. Al doet de luchtvering zeker zijn best om het gewicht van 2600 kilogram onder controle te houden, zonder te moeten inboeten aan comfort. De stoelen zien er net zoals heel het interieur zeer utilitair uit, maar zitten wel comfortabel.

Onze Defender was uitgerust met een Autohome daktent, die we uiteraard ook eens getest hebben. De daktent biedt plaats aan 2 personen en is uitgerust met een luxe matras. Eens opgezet meet deze 2,3 meter lang, 1,3 meter breed en 1,5 meter hoog. De prijs voor dit verblijf is 3.081,96 exclusief btw. Door deze daktent stijgt het reeds hoge verbruik naar de 13 l/100 km. Wat enorm veel is, zelfs voor een wagen van deze omvang. De 2,6l die JLR naar voren schuift, is eigenlijk compleet onmogelijk om te halen.

Offroaden maar

De offroad capaciteiten van deze doelgerichte wagen zijn moeilijk te testen in België. Zo moet je al naar specifieke evenementen gaan waar spelen in de modder toegelaten is. Al is deze plug-in hybride versie wel eerder gericht voor dagdagelijks gebruik op de openbare weg. Wel zijn alle opties zoals lage versnellingen, een sperdifferentieel en hill descent control, die offroad rijden mogelijk maken, aanwezig. Daarnaast beschikt hij nog steeds over een bodemvrijheid van 291 mm. Met een trekvermogen van maximaal 3000 kg is een paardentrailer uit de weide trekken, een koud kunstje voor de Defender.

Elektrische kracht

Op papier rijd je 50 km elektrisch, maar in werkelijkheid is dit eerder een 35-tal km. De batterij heeft een vermogen van 19,2 kWh (waarvan 16 kWh bruikbaar) en kan laden aan maximaal 7,4 kW AC. Bovendien kan deze Defender ook snelladen aan een vermogen van 32 kW (DC). Waarom JLR deze optie aanbiedt, is ons een raadsel. Snelladen met een plug-in hybride voor amper 16 kWh is extreem duur en nutteloos. Bovendien blokkeer je zo een laadpunt voor een elektrische wagen die deze broodnodig heeft.

Deze Land Rover Defender 110 P400e is een mooie opstap naar de volledig elektrische versie die binnenkort wordt voorgesteld. JLR toont met deze plug-in hybride aan dat ze de elektrische aandrijflijn zeker onder de knie hebben. Wel moeten we criticasters van de huidige Land Rover Defender gelijk geven. Van het spartaanse model van enkele jaren geleden is nog maar weinig te merken. De huidige Defender is verfijner dan ooit en opereert dan ook in een volledig ander segment, dat van luxewagens.

Vermogen
404 pk
Koppel
640 Nm
Batterij
19,2 kWh
Basisprijs
€ 81.370
Prijs getest model
€ 110.816
CO2-uitstoot
57 g/km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be