Amper twee weken na de vorige E-Prix in Berlijn, vindt dit weekend alweer de volgende E-Prix plaats. Deze keer trekt het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap naar de straten van Shanghai voor de elfde en twaalfde race van dit seizoen. Om je goed voor te bereiden op dit raceweekend, zetten we nog even alles op een rij.
Eerst keren we even terug in de geschiedenis. Op 13 september 2014 werd de allereerste Formula E race gehouden in de straten van Beijing. Ook in het tweede seizoen trok het elektrische kampioenschap naar de stad. Ook in 2019 vond er met de Sanya E-Prix nog een wedstrijd plaats op Chinese bodem, maar dit was meteen ook de laatste. De manche in 2020 werd namelijk geannuleerd door het Corona-virus dat de hele wereld in haar greep had. Maar nu keert het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap dus terug naar China. Deze keer trekken de 22 rijders op 24 en 25 mei (25 en 26 mei onze tijdzone) naar de straten van de metropool Shanghai.
Shanghai International Circuit
Voor deze vierde double header van het seizoen trekken de teams naar het Shanghai International Circuit. Dit semipermanente stratencircuit opende zijn deuren in 2004 en was tot 2019 de thuisbasis van de F1 Chinese Grand Prix. Ook dit jaar trok de F1 naar Shanghai, maar nu mag ook de elektrische motorsport dit circuit, hetzij in een verkorte versie, gaan verkennen. De races hier staan gekend om hun snelle rechte stukken, afgewisseld door enkele krappe bochten. Wel is het de vraag of we wel een echte race zullen zien dit weekend. Het huidige seizoen heeft ons ondertussen geleerd dat Formula E wedstrijden op volwaardige circuits niet echt geschikt zijn voor de Gen3-wagens haar het kampioenschap nu mee rijdt. De kans is dus groot dat we een “wielerwedstrijd” met pelotonracen te zien zullen krijgen.
Het kampioenschap
Na afloop van de 2024 Berlin E-Prix twee weken geleden, trekt Nick Cassidy (Jaguar) met 140 punten als leider naar China. De Nieuw-Zeelander heeft er met 7 podia op 10 races al een indrukwekkend seizoen opzitten. De verwachtingen zijn dus hoog! Pascal Wehrlein (Porsche) staat met 124 punten op de tweede plaats, gevolgd door Oliver Rowland (Nissan) op plaats drie (118 punten). Regerend kampioen Jake Dennis (Andretti) staat nu vierde met 102 punten en maakt dus nog steeds kans om zichzelf op te volgen. Al moet het team dan een tandje bijsteken, want de wagen is gewoon niet efficiënt genoeg. Mitch Evans (Jaguar) staat met 97 punten op de vijfde plaats. Op plaats zes staat op dit moment DS-rijder Jean-Éric Vergne (84 punten), gevolgd door Maximilian Günther (Maserati – 65 punten) en António Félix da Costa (Porsche – 59 punten) op plaats zeven en acht. Landgenoot Stoffel Vandoorne (DS) staat met 43 punten op plaats negen. Sam Bird (McLaren) rondt de top tien af met 38 punten. Wel moeten we hierbij vermelden dat de Brit drie races lang niet kon meedoen door een gebroken hand, maar dit weekend maakt hij zijn comeback.
Ook bij de teams is het Jaguar TCS Racing die met 237 punten het veld aanvoert. TAG Heuer Porsche staat tweede met 183 punten, gevolgd door Nissan (144 punten) die de top drie afrondt. DS Penske staat voorlopig vierde met 127 punten. Een puntje meer dan Andretti die zo de top vijf afrondt.
De planning voor dit weekend
Wie alle actie dit weekend wil volgen, haalt best al een extra pak koffie in huis. Door het tijdsverschil met China, vinden heel wat onderdelen van deze Shanghai E-Prix namelijk plaats tijdens de nacht.
- Vrijdag 24 mei
- 11:00 – 11:30: Eerste Vrije Training (YouTube & Eurosport)
- Zaterdag 25 mei
- 02:00 – 02:30: Tweede Vrije Training (YouTube & Eurosport)
- 04:20 – 05:43: Kwalificaties (RTBF Auvio & Eurosport)
- 09:03 – 10:00: Shanghai E-Prix Race 1 (RTBF Auvio & Eurosport)
- Zondag 26 mei
- 02:00 – 02:30: Derde Vrije Training (YouTube & Eurosport)
- 04:20 – 05:43: Kwalificaties (RTBF Auvio & Eurosport)
- 09:03 – 10:00: Shanghai E-Prix Race 2 (RTBF Auvio & Eurosport)