BMW stelt nieuwe Art Car voor de 24 Uur van Le Mans voor

DoorMatthias Hautekiet

22 mei 2024
2024 BMW Art Car ontworpen door Julie Mehretu, waarmee Team WRT zal strijden tijdens de 2024 24 Uur van Le Mans

49 jaar geleden deed de eerste BMW Art Car zijn intrede. Tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1975 zette BMW toen een door Alexander Calder versierde 3.0 CSL in. Ook dit jaar trekt BMW opnieuw met een Art Car naar de prestigieuze endurance race. Deze keer is hij ontwerpen door de Ethiopisch-Amerikaanse kunstenaar Julie Mehretu.

Foto © BMW

Het is ondertussen al de twintigste keer dat BMW een Art Car voorstelt. Na de eerste in 1975 door Alexander Calder, mochten ook gevierde artiesten als Frank Stella, Andy Warhol en Jeff Koons een wagen van het Duitse merk onderhanden nemen. Maar voor deze twintigste wagen mocht Julie Mahretu de BMW M Hybrid V8 van Team WRT bewerken. “Het hele BMW Art Car project gaat over uitvinden, over verbeeldingskracht, over het verleggen van grenzen van wat mogelijk is. Ik zie deze auto niet als iets dat je tentoonstelt. Ik zie hem als iets dat in Le Mans zal racen. Het is een performatief schilderwerk. Mijn BMW Art Car is gemaakt in nauwe samenwerking met motorsport- en ingenieursteams,” zegt Julie Mehretu. “De BMW Art Car is pas af als de race voorbij is.”

Voor het ontwerp van de Hypercar vertrok Mehretu vanuit het idee hoe een racewagen er zou uitzien wanneer hij doorheen een schilderij zou rijden. Bovendien gebruikt de kunstenares geen doorlopende lijnen, maar allemaal afzonderlijke punten. Het resultaat oogt behoorlijk indrukwekkend. Dit rijdende kunstwerk zal op 15 en 16 juni tijdens de 24 Uur van Le Mans bestuurd worden door René Rast, Robin Frijns en Sheldon van der Linde.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be