Mitch Evans (Jaguar) heeft de eerste Shanghai E-Prix van het weekend gewonnen. De Jaguar-rijder startte vanaf de derde plaats en wist zich de hele race te mengen in het podiumgevecht. Pascal Wehrlein (Porsche) wordt tweede, Nick Cassidy (Jaguar) derde. Stoffel Vandoorne (DS) eindigt net buiten de buiten.
Foto © Formula E / Alastair Staley
We hadden het al voorspeld dat deze race eerder een wielerkoers zou zijn. En dat was het ook. Meteen bij de start leek Jean-Éric Vergne (DS) maar moeilijk weg te raken van zijn polepositie. Ook de rijders op de andere startrijen zijn erg voorzichtig met de gaspedaal. Zo zijn de rondetijden bijna 7! seconden langzamer dan tijdens de vrije training of de kwalificaties. Niemand wil deze E-Prix leiden, en we zien dan ook heel wat bochten waar de rijders met vier naast elkaar doorheen gaan. Het bereikt zelf een nieuw dieptepunt wanneer Nyck de Vries (Mahindra), die startte vanaf de dertiende plaats, vooraan ligt en dan te horen krijgt van zijn ingenieur dat het team niet wil leiden. Het is ondertussen al de zoveelste wedstrijd dit jaar die alleen maar frustratie opwekt wij zowel rijders als fans. Na de Misano E-Prix spraken heel wat rijders zich al uit tegen deze vorm van racen. Het is dus maar te hopen dat de Gen3 EVO hier wat verandering in kan brengen.
De echte race
Na 24 trage ronden, start de race pas echt. In de laatste vijf ronden nemen de rondetijden een sterke duik, waarna een hevige strijd losbarst tussen Wehrlein, Evans en Cassidy. Pascal Wehrlein weet lange tijd de bovenhand te houden, maar uiteindelijk weet Mitch Evans hem toch in te halen. De Nieuw-Zeelander behoudt zijn plaats en stuurt zo naar de overwinning, zijn twaalfde uit zijn FE-carrière. Wehrlein wordt tweede, gevolgd door Cassidy op plaats drie. Wel is het een opmerkelijke strategie die Jaguar voert. Nick Cassidy had in de slotfase bijna 3 procent meer energie over dan zijn teamgenoot, waardoor het logisch zou zijn dat Cassidy voorbij Evans zou gaan. Desondanks besluit het team om niet in te grijpen. Polezitter Jean-Éric Vergne wordt zevende. Zijn teamgenoot Vandoorne eindigt net buiten de punten op plaats elf.
Al is het nog onzeker of deze uitslag zal blijven staan. In de top tien worden incidenten tussen Rowland, Vergne, da Costa, Dennis, Günther, en Evans nog onderzocht door de FIA. Het is dus niet ondenkbaar dat de definitieve uitslag nog zal wijzigen.
Edoardo Mortara (Mahindra) is de enige uitvaller van deze E-Prix. De Zwitsers reed op de tiende plaats, maar wordt halverwege de wedstrijd aangetikt door Maximilian Günther (Maserati). De wagen van Mortara loopt heel wat schade op, waarna hij richting de pitstraat stuurt.
Het kampioenschap
Bij de rijders blijft Nick Cassidy aan de leiding staan met 155 punten. De Jaguar-rijder eindigde dit jaar al acht keer op het podium (op 11 races), waarvan nu vijf podia na elkaar. Pascal Wehrlein blijft tweede met 142 punten, gevolgd door Oliver Rowland met 130 punten op plaats drie. Mitch Evans stijgt dankzij deze overwinning naar de vierde plaats en heeft nu 122 achter zijn naam staan. Regerend wereldkampioen Jake Dennis (111 punten) zakt hierdoor naar de vijfde stek, gevolgd door Jean-Éric Vergne (93 punten) op plaats zes. António Félix da Costa (Porsche) staat nu met 69 punten zevende, Maximilian Günther (67 punten) achtste. Stoffel Vandoorne blijft negende en heeft nog steeds 43 punten achter zich staan. Sam Bird (McLaren) rond de top tien af. De Brit bezit 38 punten.
In het klassement bij de teams blijft Jaguar TCS Racing verder uitlopen op de rest van de teams. De Britse renstal heeft ondertussen al 277 punten verzameld. TAG Heuer Porsche staat nog steeds tweede en heeft nu 211 punten. Nissan rondt met 156 punten de top drie af. Daarna volgen DS Penske en Andretti met respectievelijk 136 en 135 punten.
Ook morgen is er nog heel wat actie op dit stratencircuit van Shanghai. Om twee uur start er nog een half uur durende derde vrije training op de planning, gevolgd door de kwalificaties van 4u20 tot 5u43. De tweede Shanghai E-Prix van het weekend start om iets na 9 uur.