Onderweg met de Hongqi E-HS9

DoorRedactie

26 mei 2024
Hongqi E-HS9

Bij de naam Hongqi horen de meeste Vlamingen het donderen in Keulen. Toch bestaat het Chinese luxemerk van FAW al sinds 1958. Al van bij het begin is dit het favoriete merk van hoogwaardigheidsbekleders in China. Bovendien was dit een van de eerste merken wereldwijd die een gepantserde limousine op de markt bracht. Wel bracht het merk tussen 1980 en 2013 enkel nog bestaande modellen onder eigen badge uit. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere Audi-modellen, de Toyota Crown of de Mazda 6 die in China rondrijden met het Hongqi-logo. Sinds 2013 brengt het merk opnieuw eigen modellen uit en daar is de Hongqi E-HS9 er eentje van. Bovendien is dit de eerste wagen van het merk dat sinds 30 oktober 2023 in België verkrijgbaar is via Hedin Automotive. Wij gingen de baan op met de President Long Range uitvoering.

Een indrukwekkend design

Met een lengte van 5,2 meter is de Hongqi E-HS9 een imposante verschijning die heel veel hoofden doet draaien. Dat komt niet alleen door het indrukwekkende design, maar waarschijnlijk ook door de onbekendheid van het merk in Europa. Zo heeft hij op het eerste zicht wat weg van een Rolls-Royce, maar dan de Aziatische versie. De reden hierachter moeten we dan ook niet ver zoeken. De designer van de wagen is Giles Taylor, de voormalig hoofdontwerper van het Britse luxemerk. Dat is namelijk hetzelfde doelpubliek dat Hongqi wil aanspreken. Het indrukwekkende design wordt afgewerkt met een rode streep op de motorkap die oplichten bij het openen van de wagen. Dit is een verwijzing naar Hongqi, wat letterlijk ‘rode vlag’ betekent.

Reizen zoals een president

Die rode accenten worden ook doorgetrokken in het interieur. Zo is de armsteun in de middenconsole gedecoreerd met een rode lichtgevende streep. Toch allemaal een beetje communistisch als je het ons vraagt. Niet vreemd natuurlijk, gezien Hongqi een staatsbedrijf is. Verder merk je dat kleine details vaak over het hoofd gezien worden of minder over nagedacht is. Zo staat het batterijpercentage op het dashboard niet helemaal mooi in het midden, en is er voor een goedkoop uitziend lettertype gekozen. Iets waar westerse merken toch meer aandacht aan besteden.

Het zitcomfort van de E-HS9 is dan weer uitermate comfortabel. Je hebt het gevoel van in een luxe privéjet te zitten. Dit wordt nog eens extra versterkt door het feit dat de President-uitvoering van dit model beschikt over 4 individuele ‘captain chairs’, aangevuld met een kleine achterbank in de koffer. En ook de gebruikte materialen zijn van zeer hoge kwaliteit en afwerkingsgraad. De steken die het laat vallen bij de software staan in contrast met de luxe die de wagen uitstraalt. Kies je voor de Business- of Executive-varianten van de Hongqi E-HS9, dan krijg je een ruime zevenzitter, maar moeten de passagiers achterin genoegen nemen met een normale achterbank, aangevuld met dezelfde beperkte derde zetelrij.

Software uit China

De Hongqi E-HS9 beschikt over 4 schermen: een tellerpartij, het infotainment scherm in de middenconsole, een scherm voor de passagier en nog een kleiner scherm voor de bediening van de airco. Daar waar concurrent Rolls-Royce uitpakt met een klassiek design, zet Hongqi net hun technologie in de spotlights. Wat we nog maar weinig zien bij Chinese merken is een integratie van Android Auto of Apple Carplay. Bij Hongqi hebben ze er wel voor gekozen om de optie aan te bieden, weliswaar bedraad. Echter is de resolutie zodanig laag van de door ons geteste Android Auto dat je de pixels kan tellen. De rest van het Infotainment systeem werkt wat trager en kent onafgewerkte menu’s met slechte Engelse vertalingen. Het ziet er hier ook allemaal wat goedkoper uit en het is moeilijk om nu exact te weten wat die ene functie precies inhoudt. Bovendien hadden wij heel wat problemen met de radio die te pas en te onpas uitviel. Er is dus nog wat werk aan de winkel voor Hongqi om een echte luxewagen in de markt te kunnen zetten.

Een krachtige SUV

Met een lange wielbasis en een lengte van 5,2 meter laat de E-HS9 zich niet makkelijk manoeuvreren of inparkeren. Het gebrek van meesturende achterwielen valt zo extra hard op. Wel is rijden met deze wagen comfortabel dankzij de goede geluidsdemping en de zachte luchtvering. Het hoge gewicht van 2,7 ton kun je natuurlijk niet helemaal verstoppen achter een goede ophanging. Ondanks 544 pk en een sprint van 0-100 km/u in 4,9 seconden voelt de wagen nooit snel aan. Hernemingen gaan wel vlot en je zult nooit het gevoel hebben van een tekort aan vermogen te hebben. In de bochten krijg je wat weinig feedback van de voortrein, wat niet onoverkomelijk is voor een SUV van dit formaat die vooral gebouwd is op comfort. 

Bij de rijhulpsystemen van de Hongqi merk je opnieuw dat de software nog veel punten voor verbetering heeft. Zo heeft de adaptieve cruisecontrol veel moeite om de afstand tot de voorligger in te schatten. Hierdoor kan de wagen te pas en te onpas gaan accelereren of vertragen, wat het gebruik van het systeem minder aangenaam maakt. Ook heuvelachtig gebied is problematisch voor de cruisecontrol. De wagen gaat dan namelijk hard afremmen in het afdalen om dan in het dal fors gas te geven.

Batterij en laden

Een bijkomend nadeel van een SUV van dit formaat is het hoge verbruik. Mede door het gewicht en de hoge luchtweerstandscoëfficiënt van 0.345 Cw, verbruikt de E-HS9 maar liefst 29,8 kWh/100 km. Op die manier wordt de 515 kilometer van de WLTP-norm gereduceerd tot een goede 375 kilometer en dat met een batterij van 120 kWh (112 kWh bruikbaar). AC-laden kan aan maximaal 11 kW. Snelladen zou mogelijk moeten zijn aan 130 kW, maar tijdens onze week met de wagen wisten we maximaal 85 kW te halen. Dat is toch wel veel te laag voor een batterij van dit formaat. Dit resulteert in meer en langer stilstaan aan de laadpaal.

Prijs van de Hongqi E-HS9

De Hongqi E-HS9 is al beschikbaar vanaf 69.995 euro. Hiervoor rijd je weg met de Business uitvoering die beschikt over de kleinste batterij van 84 kWh (76,5 kWh), goed voor een bereik van 395 km. Daarnaast zijn er nog de Executive- en President-varianten met een batterij van 99 kWh (90 kWh bruikbaar). Beide modellen halen een WLTP-bereik van 465 km. Voor de Executive-versie tel je minstens ​​81.490 euro. De President-versie kost nog eens 10.000 euro meer. Tenslotte is er ook nog de President Long Range Versie, die wij konden testen, vanaf 104.490 euro. In de twee goedkoopste uitvoeringen beschikt deze Hongqi over zeven zitplaatsen. In de President-versie zijn dat er maar zes, maar beschik je wel over de afzonderlijke “Captain Chairs”. Andere verschillen zitten hem in het aantal speakers (8,12 of 16), de aanwezigheid van zetelventilatie of het beschikken over een luchtvering.

Conclusie

De Hongqi E-ES9 is een goede eerste poging van het merk om voet aan wal te krijgen in Europa. Zo rijd je al rond met een Chinse Rolls-Royce voor slechts een derde van de prijs. De wagen is zeer indrukwekkend en comfortabel. Al maakt de onafgewerkte software en hoge verbruik het moeilijk om de wagen echt te kunnen aanraden in dit segment.

Vermogen
544 pk
Koppel
750 Nm
Batterij
120 kWh
Basisprijs
€ 69.995
Prijs getest model
€ 104.490
Bereik (WLTP)
515 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be