De Polestar 2 BST is geboren uit de motorsportpassie van de designers en ingenieurs bij het Zweedse merk. Een beetje waar Polestar ook voor bekend was als tuner van Volvo’s, voor het een zelfstandig merk werd. In een anoniem gebouw, achter het hoofdkwartier van Polestar, werd “The Beast” ontwikkeld. Echter, de Polestar 2 BST edition 230 is niet de eerste BST-versie van het merk. Eerder was er al een BST edition 270 beschikbaar, gebaseerd op het pre-facelift model van de Polestar 2. De edition 230 is gebaseerd op de gefacelifte versie van de Polestar 2, en deze nemen we onder de loep voor een test.
Zoals de naam al suggereert, is de BST edition 230 een gelimiteerde oplage, met slechts 230 exemplaren geproduceerd. Uiterlijk valt deze speciale editie op door zijn racewagen geïnspireerde bestickering, met een streep die over het midden van de hele carrosserie loopt en een uitgesneden ‘2’ op de motorkap. Dit biedt een mooi contrast met de unieke, enkel op de BST verkrijgbare, Nebula-kleur van onze testwagen. Verder dankt de BST edition 230 zijn unieke uiterlijk aan een verbeterde SmartZone neus, side skirts in dezelfde kleur als de carrosserie en een subtiel 25 mm verlaging.
Wat maakt de BST een echt beest?
Zoals we hierboven al aangaven, worden er slechts 230 exemplaren van deze Polestar 2 BST geproduceerd. Voor het ontwerp vertrok het merk van de facelift Polestar 2 met Performance pakket, maar paste daarbij heel wat zaken aan. Zo beschikt deze wagen over tweevoudig verstelbare Öhlins-voordempers die speciaal herontworpen werden voor de BST edition. In tegenstelling tot de Performance modellen, moet je nu niet onder de wagen gaan liggen om aanpassingen aan de ophanging te maken. Het volstaat nu om de motorkap te openen en met een paar klikken de in- en uitgaande dempingen aan te passen. Verder zorgen de vernieuwde Öhlins Dual Flow Valve-achterdempers, stijvere veren en een lagere rijhoogte ervoor dat deze BST zo het circuit op kan.
Daarnaast voegt Polestar nog knappe 21” Gloss Black Diamond Cut lichtmetalen velgen met een set speciaal ontwikkelde 245/35 R21 Pirelli P Zero-banden toe. 4-pots Brembo remmen moeten ervoor zorgen dat het hoge vermogen van deze wagen ook snel ingetoomd kan worden. De laatste toevoeging aan deze Polestar 2 BST edition 230 is een aluminium veerpootbrug die de stuurstabiliteit moet verhogen bij een hogere snelheid.
Hoe rijdt de Polestar 2 BST?
Er zijn maar weinig EV’s die zo scherp reageren op het “gaspedaal” als deze BST. Het vermogen is hetzelfde als bij de Performance-versie, die ook al zeer snel aanvoelde. 2 elektromotoren die samen 476 pk produceren zijn voldoende om de Zweed in 4,4 seconden naar 100 km/u te brengen. Door de unieke BST-onderdelen wordt deze uitvoering één van de best sturende EV’s die we al konden ervaren. De ophanging is uiteraard hard, maar niet geheel oncomfortabel. Er is een indrukwekkend gevoel van grip en balans, zeker gezien het hogere gewicht van de wagen.
Het enige wat we echt missen op deze Polestar 2 BST zijn meerdere rijmodi voor als het wat minder hard mag. In tegenstelling tot heel wat andere EV’s, beschikt deze wagen niet over bijvoorbeeld een eco-modus. De BST edition 230 staat dan ook altijd in de sport-modus. Fijn dat je hierdoor altijd als eerste wegknalt bij de verkeerslichten, maar bij een langere rit heb je dat vermogen niet altijd nodig. Daar zou een minder krachtige modus dus zeker welkom zijn, die bijvoorbeeld de motoren op de voorste as uitschakelt. Dit zou ook het verbruik ten goede komen. Deze EV haalt dankzij de continue aandrijving namelijk slechts 460 kilometer op één lading (WLTP). Dat is 130 kilometer minder dan bij de standaard Performance het geval is. Al ligt de werkelijke range eerder op 360 kilometer bij een gemiddeld verbruik van 25 kW/100 km.
Racing vibes
Ook het interieur van de BST kreeg een circuit-saus. Zo zijn de gordels in dezelfde gouden kleur zoals de remklauwen en ventieldoppen. Bij onze vorige test met de Polestar 2 Performance hadden we nogal het klagen over de kwaliteit van de zetelbekleding. Deze was in een soort gerecycleerde plastic, want nogal snel voor een zweterig en vies gevoel zorgde bij warmer weer. Bij de BST is deze bekleding aan de rug, zitting en stuur vervangen door MicroSuede. Dit geeft niet alleen een sportief gevoel, maar ook extra grip en comfort aan de stoelen en het stuur. En voor zij die graag sportief zitten kunnen de stoelen elektrisch ingesteld worden, zodat je bijna in een kuipzetel zit.
De software van de facelift Polestar 2 staat ondertussen goed op punt, een schril contrast met de eerder geteste pre-facelift Polestar 2. Vorig jaar hadden we nog te maken met heel wat systeemproblemen. Zo reageerde het infotainmentsysteem vaak niet en hadden we zelf te maken met gevaarlijke fenomenen zoals fantoomremmen (het plotseling en onbedoeld remmen voor obstakels die er niet zijn). Deze nieuwe generatie Polestar zit duidelijk anders ineen. Zo is het display nu wel responsief en zijn de rijhulpsystemen beter op punt gezet. Centraal geplaatst vinden we opnieuw een 11,2 inch infotainment scherm terug dat draait op Android Automotive. De tellerpartij is echter nog altijd wat leeg, zeker als je geen gebruik maakt van de ingebouwde Google Maps.
Aan de laadpaal
De Polestar 2 BST edition 230 vertrekt vanuit de Long Range dual-motor variant van het model, waardoor hij beschikt over dezelfde batterij van 82 kWh (79 kWh bruikbaar). In theorie zou deze moeten kunnen snelladen aan 205 kW, maar in de praktijk ligt dat toch wel even anders. Zo is dat piekvermogen enkel haalbaar in uiterst optimale omstandigheden en enkel tussen 10% en 15%. Tijdens onze test stonden we met 15% aan de laadpaal en zagen we het vermogen niet hoger klimmen dan 185 kW. Bovendien kan deze Polestar 2 het vermogen ook niet echt stabiel vasthouden, want bij 50% zakt het al naar 125 kW. Toch nog wat werk aan de winkel dus voor het merk om er ook een echt laadbeest van te maken.
Conclusie
Met de Polestar 2 BST edition 230 toont Polestar aan dat elektrische rijden niet saai moet zijn. De voormalige Zweedse tuner van Volvo’s haalde alles uit de kast om van deze sportwagen een echt beest te maken, klaar voor een trackday. De wagen is op moment van schrijven nog steeds verkrijgbaar voor 84.900 euro met racestreep of 83.900 euro zonder. Ter vergelijking, voor de standaard Polestar 2 Long range Dual Motor met Performance-pakket betaal je 68.490 euro.
|
|