Het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap stelt vandaag zijn kalender voor het elfde seizoen voor. Net zoals deze voor het huidige seizoen worden er 17 verschillende races aangekondigd, goed voor 11 raceweekends. Bovendien krijgt het kampioenschap in 2024/25 voor het eerste een double header in Monaco.
De nieuwe GEN3 EVO wagen maakt in opwachting tijdens de testweek op het Circuit Ricardo Tormo van 4 tot en met 7 november. Daarna trekt het elektrische kampioenschap meteen naar Brazilië, waar op 7 december de Sao Paulo E-Prix wordt verreden. Ook de daarop volgende races kennen een klassiek verloop met een negende Mexico E-Prix op 11 januari en een eerste double header in Diriyah (Saudi-Arabië) op 14 en 15 februari.
De vijfde manche van dit elfde Formula E seizoen gaat door op 8 maart. De locatie is voorlopig nog onbekend, maar in de wandelgangen horen we al dit waarschijnlijk een Thaise E-Prix wordt. Voor deze eerste Formula E race op Thaise bodem wordt gekeken Chiang Mai, de tweede grootste stad van het land. Ook de daaropvolgende race wordt alweer op een nieuwe locatie verreden. De double header in Portland wordt op 12 april namelijk vervangen door een race op de Homestead-Miami Speedway, waar onder meer de NASCAR vandaag actief is.
Double header in Monaco
Na Miami trekt het elektrische wereldkampioenschap naar Monaco, waar ze meteen geschiedenis schrijven. Op zaterdag 3 en zondag 4 mei is het namelijk de eerste keer in de geschiedenis van het Prinsdom dat er een double header wordt gehouden op het volledige circuit. Ook op de volgende race moeten we niet lang wachten. Op 17 en 18 mei 2025 wordt in Tokyo namelijk alweer de volgende double header verreden. Nog eens twee weken later, op 31 mei en 1 juni, is China de uitvalsbasis van het Formula E Wereldkampioenschap voor de Shanghai E-Prix. De laatste E-Prix in Azië wordt op 21 juni verreden in Jakarta, Indonesië, nadat deze vorig jaar werd geannuleerd.
Voor de slotfase van het kampioenschap trekt de Formula E nog naar Berlijn (12 en 13 juli 2025). De grote finale van deze zeventien races tellende kalender wordt op 26 en 27 juli gehouden on Londen. Dit zou meteen ook de laatste race worden die gehouden wordt op de terreinen van het London ExCeL International Exhibition Centre.
Slechts drie Europese races meer
Als je wat hebt opgelet hierboven, is het misschien opgevallen dat het aantal raceweekends in Europa daalt. Daar is natuurlijk een verklaring voor. Het kampioenschap is namelijk op zoek naar een meer evenwichtige verdeling tussen de verschillende continenten. De grote afwezige is dit jaar natuurlijk een race op Italiaanse bodem. Dit jaar nam Misano al de plaats in van Rome. De Italiaanse hoofdstad niet langer geschikt was voor de sneller wordende elektrische racewagens. Maar ook Misano bleek geen geschikte locatie om een Formula E race te houden, dit tot grote frustratie van fans en rijders. Bovendien ligt het circuit te ver van een luchthaven, waardoor het voor fans moeilijker wordt om ter plaatse te kunnen volgen. Ook de organisatie volgt die mening en schrapt de Misano E-Prix nu van de 2024/25 kalender.
Op de finale kalender, inclusief de bevestiging van de locatie op 8 maart, is het nog even wachten. Deze wordt namelijk pas gefinaliseerd door de FIA World Motor Sport Council Meeting in de herfst. Uiteraard worden deze nieuwe data binnenkort ook toegevoegd aan onze Formula E kalender.