Foto © Twitter/Fastned
Fastned en Tesla trekken in Duitsland naar de rechtbank. En dat kan grote gevolgen hebben voor uw volgende trip door Duitsland. Door de klacht ligt de verdere uitbouw van laadpalen langs de Autobahn quasi volledig stil.
Even terug naar juni 2022. Toen werd aan Tank & Rast, uitbaters van 95% van alle parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse Autobahn, de toestemming gegeven om hun vergunning uit te breiden met laadpalen. En dat is niet naar de zin van het Nederlandse Fastned en Tesla. Zij hameren erop dat er hier een openbare aanbesteding moet komen. Vooral omdat de huidige concessie van Tank & Rast al sinds het einde van de jaren 90 loopt en enkel toepassing is op fossiele brandstoffen. Een uitbreiding hiervan zou niet in lijn liggen met deze concessie omdat laadinfrastructuur en volledig nieuwe bedrijfstak is, met een ander verdienmodel.
Tenslotte werkt Tank & Rast samen met EnBW, MER, EON-Innogy en Ionity om hun laadinfrastructuur uit te bouwen. Deze staan erom bekend goedkopere prijzen te geven aan abonnees dan aan niet-abonnees. Met als gevolg dat met verschillende abonnementen zou moeten reizen. Ook dat vinden Fastned en Tesla ongehoord. Volgens hen moet iedereen dezelfde prijs betalen voor het laden.
Mogelijk minder snel laders
De onzekerheid die voortvloeit uit deze zaak kan ervoor zorgen dat de uitrol van snel laders vertraging oploopt. Maar Fastned is ervan overtuigd dat ze zullen winnen. Want “Opladen bij tankstations moet eerlijker, opener en goedkoper worden”, verteld het bedrijf aan het Duitse Tagesspiegel.