24H Le Mans 2024: BMW WRT topt kwalificaties

DoorMatthias Hautekiet

12 juni 2024
#15 BMW M TEAM WRT (BMW M Hybrid V8 HY) Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Marco Wittmann tijdens de kwalificaties van de 2024 24 Hours of Le Mans.

De #15 BMW M Team WRT zet tijdens de kwalificaties voor de 2024 24 Hours of Le Mans de snelste tijd neer. Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Marco Wittman, kwalificeren zich zo als eerste voor de Hyperpole morgen. Het was onze landgenoot zelf die achter het stuur van de BMW M Hybrid V8 kroop en zo een tijd van 3:24.465 neerzet.

De #3 Cadillac (Bourdais, van der Zande, Dixon) zet een tweede tijd neer (+0.177), gevolgd door de #50 Ferrari (Fuoco, Molina, Nielsen). De vierde tijd werd neergezet door Kobayashi in de #7 Toyota. Al is het nog afwachten of hij zijn tijd kan behouden. Met nog iets meer dan twee minuten op de teller eindigt de Japanner namelijk in het grind. De raceleiding beëindigt hierdoor de sessie vroegtijdig.

Op plaats vijf en zes kwalificeren de #35 Alpine (Chatin, Habsburg-Lothringen, Milesi) en de #2 Cadillac (Bamber, Lynn, Palou). De laatste twee teams die doorgaan naar de Hyperpole zijn de #51 Ferrari (Pier Guidi, Calado, Giovinazzi) en de #6 Porsche (Estre, Lotterer, L. Vanthoor). Stoffel Vandoorne zet in de #94 een tijd van 3:27.251 neer, goed voor de 21ste startplaats.

Vandaag sluiten we de dag af met nog een tweede vrije training van 22 uur tot middernacht. Morgen volgen er nog twee vrije trainingen om 15 uur en 22 uur en natuurlijk de Hyperpole.

Update: Alle tijdens van de #7 Toyota werden geschrapt. Er zal dus geen enkele wagen van de constructeur deelnemen aan de Hyperpole. Hierdoor mag de #12 JOTA Porsche (Stevens, Nato, Ilot), alsnog door.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be