Alpine stelt elektrische A290 voor

DoorMatthias Hautekiet

13 juni 2024
Nieuwe elektrische Alpine A290

Tijdens een groteske show aan de rand van de 24 Hours of Le Mans heeft Alpine vandaag hun nieuwste bolide voorgesteld. De Alpine A290 is de eerste compacte elektrische sportwagen van het merk. Volgens de constructeur moet de wagen het “vergeten segment van de hot hatches” invullen. Wie goed kijkt, ziet meteen de gelijkenissen met de recent voorgestelde Renault R5. Maar roep dat vooral niet te luid. Volgens Alpine is de wagen wel degelijk anders.

Alpine stelde vorig jaar met de A290_β al een conceptversie van hun elektrische hot hatch voor. Natuurlijk kunnen we deze wagen niet bespreken, zonder ook de vergelijking te maken met de nieuwe Renault R5. Volgens Alpine is deze wagen wel degelijk ontworpen volgens de drie pijlers van het merk: prestatie, wendbaarheid en lichtheid. Desondanks zijn de gelijkenissen met de elektrische R5 groot. Dat komt natuurlijk doordat de wagen op hetzelfde AmpR-plaform van Renault is gebouwd. Al heeft Alpine heel wat elementen toegevoegd, zoals side skirts, een diffusor, een spoilerlip en een grotere luchthapper. Wel moeten we er hierbij vermelden dat dit louter esthetisch is. Natuurlijk zijn ook de iconische vier koplampen, waarvoor Alpine bekend staat, aanwezig. Hetzij in een modernere versie.

Aangepast AmpR Small platform

Zoals hierboven al vermeld is Alpine vertrokken vanuit het AmpR Small platform van Renault. Al is daar buiten de batterij maar weinig van overgebleven. Zo is de spoorbreedte van de Alpine A290 met 60 millimeter gegroeid om plaats te bieden aan de grote op maat gemaakte banden van Michelin. Om de sportiviteit te verhogen heeft de constructeur nog antirolstangen toegevoegd aan een licht subframe in aluminium. Ook aan de vering werd grondig gesleuteld. Zo werden hydraulische stootblokken ingevoerd om de body-roll tot een minimum te herleiden.

Daarnaast laat Alpine de motor van de R5 links liggen. In de plaats kiezen ze voor een aangepaste motor van de Renault Mégane. De A290 wordt geleverd in twee verschillende motorisaties van 180 en 220 pk, steeds gecombineerd met 300 Nm aan koppel. De 0-100 km/u sprint duurt 6,4 seconden. Echt sportief zijn die cijfers niet te noemen. Desondanks belooft het merk dat deze EV een echte sportwagen is, dankzij het “lage” gewicht van net geen 1,5 ton. Bovendien blijft hij ook bij een lege batterij zo goed als dezelfde prestaties leveren als bij een volle. De nodige stroom wordt geleverd door een 52 kWh batterij die kan opladen aan maximaal 100 kW.

Sportiviteit alom

Natuurlijk heeft Alpine het sportieve uiterlijke van de A290 ook doorgetrokken naar de binnenkant. Zo integreert het bijvoorbeeld de knoppen om de rijrichting te kiezen die we al kennen van de A110. Daarnaast voegen de Fransen nog een sportiever stuurwiel toe. Zo is er een grote rode Overtake knop toegevoegd, die je 10 seconden lang het volledige vermogen laat gebruiken. Daarnaast is er nog een RCH-draaiwiel om de regeneratie in te stellen en een knop om snel van rij-modus (Save, Normal, Sport of Personal), te kunnen kiezen.

Verder voegt Alpine ook heel wat sportieve functies toe aan het infotainmentsysteem. Zo heeft deze wagen nog heel wat Live Date die gegevens over vier verschillende thema’s geeft:

  • Wendbaarheid: zijdelingse en overlangse G-krachten, activering ABS/ESC, Overtake-boost.
  • Vermogen: monitoring van het acceleratie- en remgedrag (regeneratief of hydraulisch), opladen van de
    batterij en potentiële Overtake-boost.
  • Uithouding: verbruik, gerecupereerde energie en batterijstatus.
  • Circuit: rondetijd, gegevens van de auto (motor- en batterijtemperatuur, bandenspanning en –
    temperatuur, remtemperatuur), opname van een video op een smartphone met weergave van de
    rijgegevens. Met een knop kunt u alles van uw sessie registreren op de smartphone-app Alpine Telemetrics.

Ingebouwde rijinstructeur

Bovendien komt de Alpine A290 met een ingebouwde Coaching-funtie. Deze analyseert het rijgedrag van de bestuurder en laat deze op een eigen tempo basisreflexen aanleren. Dit gaat van het leren vooruitkijken, tot het insturen van een bocht of bepaalde remtechnieken. Naarmate de A290-eigenaar voortgang boekt, komen daar ook nog beheersende drifttechnieken bij. Daar naast zijn er ook uitdagingen toegevoegd en niveaus die moeten worden bereikt om vooruitgang te boeken. Bepaalde uitdagingen moeten op een gesloten weg worden aangegaan (optrekken, remmen, percentage van het gaspedaal over een bepaalde afstand), terwijl de uithoudingsuitdaging aangegaan kunnen worden op de openbare weg.

De Alpine A290 wordt uitgebracht in vier verschillende uitvoeringen: GT, GT Premium, GT Performance en GTS. Afhankelijk van de gekozen uitvoering krijg je al dan niet luxueuzere bekleding, een betere geluidsinstallatie en andere kleuren. Een prijs is er voorlopig nog niet, al verwachten we dat deze toch eerder rond de 40.000 euro zal zijn. Voor de prijs en productiestart is het nog even wachten.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be