NIO breidt Europees gamma uit met EL8

DoorMatthias Hautekiet

14 juni 2024
De nieuwe elektrische NIO EL8 SUV.

NIO blijft zijn gamma in Europa uitbreiden. Na eerdere succesvolle lanceringen van de ET5, ET7, EL6 en EL7 brengt het merk nu ook de EL8 naar ons continent. De NIO EL8 is meteen ook de grootste elektrische wagen van het merk. Bovendien hoopt NIO met dit nieuwe model de dure Duitsers van repliek te dienen.

Helaas is NIO in België nog steeds niet actief. In landen als Nederland en Duitsland is het dat echter wel. In Cina stelt het bijna halfjaarlijks een nieuw model voor, maar het duurt natuurlijk altijd wel even voor deze ook naar Europa komen. Zo zijn bij onze Noorderburen al twee elektrische limousines, de ET5 en ET7, één break met de ET5 Touring en twee SUV’s, de EL6 en EL7, verkrijgbaar. Daar komt nu dus nog de NIO EL8 bij.

Wat bij de voorstelling van deze elektrische SUV opvalt, zijn de reusachtige afmetingen. Zo meet de NIO EL8 maar liefst 5,1 meter, 20 centimeter langer dan de tot nu toe grootste EL7. Daarnaast biedt hij met een wielbasis van 3,07 meter ook plaats aan zes personen. Zo beschikt de EL8 over zes losse zetels. NIO hoopt met de EL8 dan ook klanten af te kunnen snoepen van geïnteresseerden in de Mercedes EQS SUV.

Een luxueus paradepaardje

Om dat te realiseren, trekt NIO alles uit de kast om van de EL8 ook een echt luxebeest te maken. Zo is hij in twee verschillende configuraties verkrijgbaar, waarbij de standaardversie beschikt over zes losse zetels. Daarnaast komt er ook nog een configuratie met een multifunctionele console tussen de twee zetels van de passagiers op de tweede rij in. In die middenconsole zit een koelkast verwerkt. Ideale dus om de champagne van een VIP fris te houden, of om enkele drankjes mee te nemen tijdens een roadtrip. Verder is er ook een uitschuifbaar element aanwezig met een ingebouwd draadloos laadpad. In tegenstelling tot de meeste zes- of zevenzitters, beschikken de passagiers op de derde zetelrij wel over twee losse zetels. Al mag je geen al te lange benen hebben, om nog comfortabel te kunnen zitten. In de koffer is er plaats voor 265 liter aan bagage, uitbreidbaar naar 810 liter wanneer je de achterbank niet gebruikt.

Snelladen aan 240 kW

De nieuwe NIO EL8 is leverbaar met twee verschillende batterijen van 75 kWh of 100 kWh. Met de kleinste batterij moet een afstand van 390 kilometer haalbaar zijn volgens de WLTP-testen. Snelladen is in dat geval mogelijk aan maximaal 140 kW of in amper drie minuten via een Power Swap Station. Met de grotere 100 kWh batterij kan je een afstand van maximaal 510 kilometer overbruggen. DC-laden kan hierbij aan 240 kW. Zoals we ondertussen gewoon zijn bij NIO, is er geen keuze op het vlak van motorisatie. De NIO EL8 beschikt over twee motoren die samen 653 pk en 850 Nm aan koppel produceren. Sprinten van 0 tot 100 km/u doet deze elektrische SUV in slechts 4,1 seconden. Dat is verrassend snel voor een wagen van meer van 2,5 ton. In China is de EL8 (of ES8 zoals hij daar verkocht wordt) ook nog verkrijgbaar met een nog grotere batterij van 150 kWh. Die optie komt voorlopig nog niet naar Europa, maar daar komt mogelijk verandering in als er voldoende vraag is.

Een scherpe prijs voor de NIO EL8

Met een vanafprijs van 78.900 euro (zonder batterij) is deze NIO EL8 bovendien best scherp geprijsd. Wil je naast de standaard elektrische verstelbare verwarmde en geventileerde zetels nog meer comfort, van kun je daar voor 3.000 euro nog het Premium Comfort pakket aan toevoegen. Hierbij krijgen de eerste twee zetelrijen een Hot Stone Massage-functie, de tweede zetelrij zetelventilatie en de derde rij nog zetelverwarming. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de Executive-uitvoering, die bovengenoemde pakket standaard heeft, aangevuld met de kleine koelkast. Deze prijzen zijn geldig tot en met 30 september 2024, wanneer de Launch Edition afloopt. Daarna is de verwachting dat de basisprijs met zo’n 10.000 euro wordt opgetrokken. Daarboven komt natuurlijk ook de huurprijs van de batterij. Die bedraagt 169 euro per maand voor de kleinste versie of 289 euro per maand voor de grotere 100 kWh batterij.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be