24H Le Mans 2024: Ferrari wint voor tweede jaar op rij

DoorMatthias Hautekiet

16 juni 2024
Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen winnen in de #51 Ferrari AF Corse de 92ste editie van de 24 Hours of Le Mans.

Voor het tweede jaar op rij is het Ferrari die de overwinning van de 24 Hours of Le Mans binnenhaalt. Deze keer is het Miguel Molina die de #50 Ferrari AF Corse als eerste over de finish stuur en zo zijn teamgenoten Antonio Fuoco en Nicklas Nielsen de beker bezorgt. De #7 Toyota (Jose Maria Lopez, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries) wordt tweede, voor de #51 Ferrari (Alessandro Pier Guidi, James Calado, Antonio Giovinazzi).

Het was opnieuw een topeditie van de 24 Hours of Le Mans dit jaar. De sfeer zat er goed in bij de fans die met meer dan 325.000 vertegenwoordigd waren. Al meteen bij de start van de wedstrijd lijkt het erop dat de winnaar van deze 92ste editie zich in de regionen van Porsche of Ferrari zou situeren. Bij het aanbreken van de nacht zien we ook de eerste Hypercars uitvallen. Eerst zijn de #35 en #36 Alpines aan de buurt. Ferdinand Habsburg en Nicolas Lapierre moeten beide opgeven met motorproblemen. Kort daarna volgt nog een stevige crash voor Laurens Vanthoor in de #15 BMW waardoor ook hij zijn race moet staken. Een safety car tot middernacht brengt de top van het veld terug bij elkaar.

Nachtelijke safety car

Daarna verloopt de race best rustig, tot wanneer de regenbuien op het Circuit de la Sarthe arriveren. Na een lange neutralisatie. Om 8 uur start de race opnieuw, maar een stevige crash van de #27 Heart of Racing Aston Martin zorgt voor een derde neutralisatie. De echte hertstart is voor iets na 10u30. Meteen wordt al duidelijk dat dit een sprint zou worden tussen de volledige top zeven. De #2 Cadillac, #50 Ferrari en #8 Toyota wisselden elkaar hierbij regelmatig af aan de top van het veld. Al zijn die inhaalbewegingen louter te wijten aan wie wanneer moet gaan tanken. Ook echter hen wordt er stevig gevochten tussen de #51 Ferrari en de #6 Porsche. En ook de #7 Toyota komt hierbij regelmatig eens piepen. Dit is ongetwijfeld het soort endurance races dat menig fan kan smaken. Voor de #83 Ferrari loopt deze editie dan weer minder af. Meer dan 250 ronden lang waren ze in de running voor een finish in de top vijf, maar problemen met de hybrideaandrijving zorgt ervoor dat hun race eindigt amper 3 uur voor het einde.

Ferrari versus Toyota

In de laatste twee uur gaan de hemelsluizen boven Le Mans voor een laatste keer open. De volledige top beslist hierop om te kiezen voor regenbanden. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de top opnieuw doorheen wordt geschud. In de slotfase maken de #8 Toyota en de #51 Ferrari nog contact met elkaar. Pier Guidi in probeert in de Ferrari Brendon Hartley voorbij te gaan in een strijd voor de tweede plaats. De Ferrari gaat door, maar Hartley spint en zakt hierdoor weg naar de zesde plaats. Kort daarna neemt Jose Maria Lopez revanche in de #7 Toyota.

Nagelbijten tijdens de laatste uur

Bij het ingaan van het slotuur leidt Nicklas Nielsen in de #50 Ferrari het veld. Jose Maria Lopez staat tweede in de #7 Toyota, gevolgd door Alessandro Pier Guidi in de #51 Ferrari. De volledige top drie zit op minder dan één minuut van elkaar en gezien ze allemaal nog een laatste pitstop moeten nemen, wordt deze wedstrijd meer en meer een echte nagelbijter. Achter hen blijft Laurens Vanthoor de druk hoog houden in de #6 Porsche. Onze landgenoot moet zowel aanvallen als verdedigen, met de #8 Toyota en #2 Cadillac in zijn kielzog. De zes rijders blijven elkaar opjagen, maar er kan natuurlijk maar één winnaar zijn.

Het gevecht gaat door tot aan de eindmeet. Na een slopende wedstrijd rijdt Miguel Molina in de #50 Ferrari AF Corse als eerste over de eindmeet. De #7 Toyota bestuurd door Jose Maria Lopez komt 10 seconden later over de eindmeet, gevolgd door de #51 Ferrari. Plaats vier is voor de #6 Porsche van Kévin Estre, André Lotterer en onze landgenoot Laurens Vanthoor. #8 Toyota (Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa) rondt de top vijf af. Rumbekenaar Stoffel Vandoorne wordt uiteindelijk elfde in wat een moeilijk weekend is voor de #94 Peugeot.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be