FIA WEC stelt 2025 kalender voor, opnieuw clash met Formula E

DoorMatthias Hautekiet

17 juni 2024
Startgrid van de 2024 24 Hours of Le Mans

De vrijdag voor de 24 Hours of Le Mans is traditioneel het moment waarop de ACO hun jaarlijkse persconferentie houdt. Tijdens die meeting is meteen ook al de kalender voor het komende seizoen van het FIA World Endurance Championship voorgesteld. Deze is quasi-identiek aan die van dit jaar. Bovendien krijgen we ook dit jaar opnieuw een clash met het Formula E Wereldkampioenschap.

Zoals we ondertussen al enkele jaren gewoon zijn, start de FIA WEC zijn seizoen in Qatar. Daar vindt op 21 en 22 februari de proloog plaats, gevolgd door de 1.812 km van Qatar een week later. Daarna is het wachten op tot 20 april voor de Hypercars opnieuw in actie komen. Dan wordt op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari de 6 Hours of Imola verreden. Het circuit van Spa-Francorchamps is, net zoals dit jaar, de derde locatie op de kalender die het kampioenschap in 2025 aandoet. Meteen ook het laatste moment voor de teams om hun wagens klaar te krijgen voor de 24 Hours of Le Mans op 14 en 15 juni 2025.

Een maand later, op 13 juli 2025, trekt het kampioenschap naar Brazilië voor de 6 Hours of Sao Paulo. Helaas zijn de FIA WEC en de Formula E kampioenschappen er niet in geslaagd om hun kalenders uiteen te houden. De wedstrijd in Sao Paulo valt namelijk samen met de Berlin E-Prix die datzelfde weekend wordt verreden. Opnieuw een clash die voor kopzorgen zal zorgen bij teams die rijders in beide kampioenschappen hebben. Stoffel Vandoorne geeft alvast aangegeven dat zijn prioriteiten bij de elektrische eenzitters zal liggen.

Daarna trekt het veld nog naar het “Circuit of the Americas” op 7 september en Japan voor de 6 Hours of Fuji op 28 september. Afsluiten doet het World Endurance Championship op 8 november in Bahrein.

Een nieuw reglement

Naast de nieuwe kalender stelt de ACO ook nog enkele wijzigen aan het reglement. Zo moeten alle constructeurs actief bij de Hypercars vanaf volgend jaar verplicht met minstens 2 wagens aan de start verschijnen. Daarnaast wordt ook het maximum aantal Hypercars opgetrokken van 37 naar 40 wagens. Die eerdere beperking had te maken met het beperkte aantal garages beschikbaar op Imola, maar die laatste heeft beloofd om tegen volgend jaar extra boxen te voorzien. 22 plaatsen hiervan zijn voorzien voor de Hypercars. De grootste aanpassing is misschien wel de verlenging van de homologatie. Zo kan er met de huidige generatie wagens nu geracet worden tot in 2027. Dat wordt nu aangepast naar 2029. De teams krijgen hierdoor zeven in plaats van de huidige vijf jokers die ze kunnen besteden aan de verdere ontwikkeling van de wagen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor Peugeot die op dit moment ondermaats presteert.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be