Renault werkt met Ampère aan goedkopere batterijen vanaf 2026

DoorMatthias Hautekiet

2 juli 2024
Elektrische Renault Megane van de Renault Group.

Ampère, een dochteronderneming van de Franse Renault Group, wil tegen 2026 goedkopere batterijen op de markt brengen. Hiervoor gaat het een samenwerking aan met het Chinese CATL en het Zuid-Koreaanse LG.

Ampère werd eind 2023 opgericht als de elektrische tak van de Franse Renault Group. Het doel van het bedrijf is de elektrificatie van Renault versnellen. Tegelijkertijd moet het werken aan de betaalbaarheid van elektrische wagens, want daar zit volgens de Franse autoreus net het probleem. Een van de pistes die het daarvoor onderzoekt, zijn goedkopere batterijen. Ampère en de Renault Group claimen dat de kosten van een nieuwe batterij tegen 2026 al met minstens 26% zullen dalen. Vandaag gebruikt het nog NMC (nikkel-kobalt-mangaan)-batterijen, maar binnen twee jaar maakt het de overstap naar goedkopere LFP-batterijen. Deze hebben bovendien een hogere veiligheid en een langere levensduur.

Echter komen deze LFP-batterijen ook met een keerzijde. De energiedicht van een NMC-batterij ligt gemiddeld zo’n 60% hoger. In andere woorden, waar een NMC-batterij gemiddeld 200 Wh per kilogram kan opslaan, is dat bij een LFP-batterij slechts 125 Wh per kilogram. Daarom werken Ampère en LG Energy Solution samen aan een nieuwe generatie batterijen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Cell-to-Pack-technologie (CTP), waardoor de LFP-batterijen toch een hoge energiedichtheid kunnen bekomen.

Opbouw van een batterij uitgelegd

Een traditionele batterij van een elektrische wagen bestaat vandaag uit drie verschillende lagen. Deze bestaat uit kleine batterijcellen () die samengevoegd worden in een module (2). Al deze modules samen vormen dan uiteindelijk een volledig batterijpakket (3). Hier komt de Cell-to-Pack (CTP)-technologie om de hoek loeren. CTP vereenvoudigt namelijk de bouw van een batterij, waarbij de afzonderlijke cellen meteen in batterijpakket wordt geïntegreerd. Hierdoor wordt er minder ruimte verspilt en kunnen er dus meer cellen in één pakket worden verpakt. Dit zorgt er dan weer voor dat de energiedichtheid met zo’n 10 tot 20 procent stijgt. Bovendien brengt dit ook lagere productiekosten met zich mee, waardoor een batterij nog goedkoper wordt.

Of simpel uitgelegd: Stel je voor dat je een doos met kleine batterijen (cellen) hebt. Bij de traditionele methode zou je eerst een aantal van die batterijen in kleinere dozen (modules) doen, en dan die kleinere dozen in een grotere doos (pakket). Bij Cell-to-Pack doe je gewoon alle kleine batterijen direct in de grote doos, zonder die tussenstap met de kleinere dozen, waardoor er dus meer cellen in de grote doos passen.

De eerste resultaten wil Renault dus vanaf 2026 gaan integreren. Bovendien worden de nieuwe batterijen van Ampère en LG geproduceerd in het Franse Douai.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be