Op amper één jaar tijd is het aantal publieke laadpalen in België verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van belangenfederatie EV Belgium. Het afgelopen jaar zijn er maar liefst 36.000 publieke laadpunten geïnstalleerd, waardoor het totaal nu op net geen 72.000 uitkomt. Dat lijkt dan wel een hoog getal, maar als we tegen 2030 (of 2035) enkel nog EV’s willen toelaten, zijn deze broodnodig.
Vandaag zijn er zo’n 250.000 elektrische wagens ingeschreven in België. Ondertussen is bijna 25% van alle nieuwe wagens volledig elektrisch en die moeten natuurlijk allemaal kunnen opladen. Het is dus een goede zaak dat de uitrol van publieke laadpunten in ons land in een stroomversnelling zit. EV Belgium is er dan ook van overtuigd dat we tegen 2030 het verbod tegen fossiele brandstoffel (ICE) zeker aankunnen. Het vraagt bovendien dat zowel Brussel als Wallonië zich aansluiten bij het Vlaamse verbod van 2030 en verzoekt de drie Gewesten om hoge doelen te stellen. Minder CO2-uitstoot is namelijk in het belang van iedereen.
Drie peilers
Volgens Philippe Vangeel, directeur bij EV Belgium, is het verbod op nieuwe ICE-wagens zeker haalbaar op drie voorwaarden. Als eerste moet ons land sterk inzitten op betaalbare elektrische wagen. Zo zouden fossiele brandstoffen bijvoorbeeld extra belast kunnen worden, om de lasten voor EV’s tot een minimum te beperken. Daarnaast moeten er ook diverse financiële stimuli komen voor bedrijven en particulieren alsook extra aandacht door de vrachtsector.
Daarnaast moet ons land ook sterk inzetten op een slim en robuust netwerk dat bovendien ook voldoende flexibel moet zijn. Vandaag gaat veel groene stroom namelijk verloren doordat windmolens en zonneparken uitgeschakeld moeten worden bij een te lage vraag. Dit kan opgelost worden door te investeren in batterijparken en het versnelt uitrollen van bidirectioneel laden. Op die manier kan de batterij van een elektrische wagen als opslag dienen bij overproductie en de opgeslagen stroom opnieuw afleveren wanneer dat nodig is.
Tenslotte moet ons land ervoor zorgen dat de investeringen in laadinfrastructuur voldoende ondersteund worden. Dit zowel voor thuis laden, laden op het werk als publieke laadpalen.