Belgische EV-markt blijft sterk groeien

DoorMatthias Hautekiet

3 juli 2024
Tesla Model 3 Highland

In tegenstelling tot de krimpende Europese markt, blijft de Belgische markt voor elektrische wagens het goed doen. Uit analyse van de eerste helft van 2024 blijkt namelijk dat het aantal elektrische wagens opnieuw met 52% is gestegen de afgelopen maanden. Vooral in Vlaanderen is de explosie het grootst, wat weer te danken is aan de premie van 5.000 euro.

In de eerste helft van 2024 is het aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehands EV’s gestegen van 49.085 naar 74.541 exemplaren, wat dus neerkomt op een stijging van 52%. Dit succesvolle aantal bouwt voort op eerdere cijfers in april. Het overgrote deel van de nieuwe elektrische wagens vinden we natuurlijk terug bij de bedrijven. Zij zijn bijna goed voor 85,5% van de nieuwe elektrische modellen. Dat is natuurlijk te verklaren door de sterk stijgende VAA voor leasingwagens met een verbrandingsmotor, gekoppeld aan de voordelige fiscaliteit voor EV’s. Elektrische wagens hebben nu een marktaandeel van 25%.

Succes van de EV-premie

Op de tweedehandsmarkt gaat het dan weer gelijk op tussen bedrijven (51%) en particulieren (49%), goed voor een totaal van 10.112 wagens. Vooral het aandeel tweedehands EV’s zitten hier sterk in de lift bij particulieren. Hun aandeel stijgt namelijk van 2.115 in de eerste zes maanden van 2023 naar 4.970 in 2024 (+135%). Het overgrote deel (76%) van deze elektrische wagens komen uit Vlaanderen. Dit is ongetwijfeld te wijten aan het succes van de Vlaamse aankooppremie voor een EV. Zo was het voorziene budget begin mei al opgesoupeerd.

Uit deze voorgelegde cijfers kunnen we dus enkel vaststellen dat elektrische wagens in België immens populair zijn. Alleen maken we, net zoals mobiliteitsfederatie Traxio, de bedenking dat het effect van de premie hier niet onbelangrijk is. De verwachting is dan ook dat ook de verkoop van EV’s in ons land zal dalen, in lijn met de Europese trend. Het is dan maar goed dat er tal van positieve effecten zijn, die alleen maar in het voordeel spelen van kandidaat-kopers. Zo is bijvoorbeeld heet aantal publieke laadpunten in België verdubbeld.

Tesla blijft bestverkopende merk

Vorig jaar was de Tesla Model Y nog de populairste EV van het land. Vandaag moet het model zijn kleinere broer, de Tesla Model 3, laten voorgaan. Met 544 verkochte exemplaren bij particulieren en 398 bij bedrijven, steekt hij met kop en schouders boven de rest uit. Wanneer we kijken naar beide categorieën afzonderlijk kijkt de B2B-markt voornamelijk naar de Porsche Taycan, gevolgd door de Tesla Model 3 en de Model Y. Bij de particulieren staat de Model 3 dan weer op één, gevolgd door de Nissan Leaf en de BMW i3. Hoe dan ook blijft Tesla marktleider in ons land op het vlak van elektrificatie.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be