De eerder aangekondigde hogere importheffingen voor elektrische wagens uit China zijn vorige week ingegaan. Amper enkele dagen lader kondigt BYD aan een nieuwe fabriek te willen bouwen in Turkije. Officieel is dit om de ‘logistieke efficiëntie’ te verbeteren, maar de zwaardere heffingen zullen hier ongetwijfeld toe bijgedragen hebben.
Foto © BYD
De nieuwe productielijn van BYD wordt volgens Bloomberg geopend in de buurt van de West-Turkse stad Izmir. Er zouden 5.000 werknemers tewerkgesteld worden in zowel de productiehal als de bijhorende onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteiten. De nieuwe productielocatie moet eind 2026 al operationeel zijn, waarna zo’n 150.000 wagens per jaar geproduceerd kunnen worden. Met de investering gaat zo’n 1 miljard dollar gemoeid.
Bovendien komt deze productie in Turkije, en dus buiten China, ‘Build Your Dreams’ goed uit. De Europese Commissie heeft vorige maand namelijk aangekondigd dat het merk een hogere importheffing zal hanteren van 17,4%. Gezien Turkije een handelsakkoord heeft met Europa, zijn deze importheffingen niet van toepassing. Daarnaast krijgt BYD zo toegang tot een nieuwe afzetmarkt. Het Euraziatische land is trouwens niet de eerste productielocatie buiten China. BYD heeft eind 2023 aangekondigd ook een fabriek te bouwen in Hongarije. Deze moet vanaf 2027 wagens gaan produceren.